Star Wars: Battlefront

Star Wars: Battlefront Boek omslag Star Wars: Battlefront
Star Wars
Action, Science Fiction, Adventure, First Person Shooter
Electronic Arts
2015
EA DICE
Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One
Single-player, multiplayer

A New Hope

Toen ik vroeger nog een PlayStation 2 had met functionerende controllers waren 2 van mijn favoriete spellen om te spelen Star Wars Battlefront 1 en 2. Deze spellen waren in feite gewoon Battlefield 1942, maar dan in het Star Wars universum. En dit was awesome. Ik was dus ook heel blij toen ik hoorde dat er een nieuwe uitkwam voor de next gen consoles. Ik heb deze meteen aangeschaft toen ik een PlayStation 4 kocht (nah ja, voor een tientje extra kreeg ik hem er bij), maar helaas nooit veel gespeeld, aangezien het voornamelijk een multiplayer spel is, en je hiervoor een abonnement moet hebben. Er zat wel wat singleplayer content in, maar dit had je na een middagje al wel gezien. Gelukkig was er laatst korting op het maandabonnement voor de PlayStation Plus, en heb ik in een maand tijd zoveel mogelijk Battlefront gespeeld als ik maar kon. Het is namelijk nog steeds awesome!

The Empire Strikes Back

Ik was bang dat ik qua multiplayer een beetje achter zou lopen. Ik ken meerdere spellen waar je als een beginneling weinig kans maakt, omdat je nog niet de kans hebt gehad om de goeie gear vrij te spelen, en je deze kans ook niet krijgt omdat je na 3 seconden rondrennen al wordt neer geknald door iemand met een dikke sniper rifle die ergens aan de andere kant van het level zit. Maar dit is gelukkig met Battlefront niet het geval. Ik heb regelmatig in de top 3 gestaan qua score, en afgezien van een kleine gewenningsperiode in het begin is het spel makkelijk om op te pakken en plezier aan te beleven. Dit komt omdat in mijn optiek het spel gewoon uitermate goed gebalanceerd is. De verschillende wapens hebben allemaal uiteenlopende eigenschappen, maar er is er geen een die er met kop en schouders boven uit steekt. Als een wapen bijvoorbeeld giga veel schade doet, dan heeft deze een hele lage rate of fire en een nog kleiner magazijn. Ik heb ook zo’n sterk vermoeden dat alle wapens ongeveer dezelfde damage per second hebben, en dan komt het dus neer op je eigen speelstijl. Kun je goed mikken en heb je behoefte aan een wapen dat bijna 100% accuraat is? Dan kies je voor een heavy blaster. Je hebt een vijand met 2 of 3 schoten dood, maar er zit aardig wat tijd tussen de schoten, en het herladen duurt lang. Of ga je liever voor een blaster rifle die vol automatisch schiet maar niet extreem veel schade doet en niet al te accuraat is? Persoonlijk koos ik meestal voor dat laatste en door goed gebruik te maken van cover of door vijanden in de flank aan te vallen heb ik toch nog redelijk wat rebel scum weten af te knallen.

Qua graphics vind ik dit tot nu toe wel 1 van de mooiere next gen spellen die ik heb gespeeld. Het Star Wars universum komt echt tot leven in de verschillende maps, en iconische locaties zoals Hoth en Tatooine zijn een feest van herkenning voor de echte Star Wars fans. De geluiden zijn ook heerlijk. De motoren van een TIE Fighter klinken zoals ze moeten en het geluid van een AT-AT die langzaam maar zeker jouw kant op komt is angstaanjagend, vooral als jij van de tegenpartij bent.

Het is ook mogelijk om als een hero te spelen door een bepaalde pick-up te vinden, waarvan er in elk level wel eentje ligt verstopt. Dit werkt ook wel weer mee voor de balancering, het is dus niet dat de beste speler beloond wordt door als extra krachtige unit over het slagveld te gaan, maar iedereen kan als held spelen. En dat is best fijn. Als Darth Vader ben je een bijna niet te stoppen moordmachine die met zijn lightsaber en zijn Force Chokes door de rebellen heen gaat als een… nah ja, lightsaber door boter.

Er is ook genoeg te kiezen qua game modes. Het grootste gedeelte is bedoeld voor 12 spelers, dus 6 tegen 6. Je hebt uiteraard de standaard death match, maar ook een aantal potjes die gaan om het veroveren van een object of locatie en deze zo lang mogelijk in handen te houden. Dan zijn er nog de Squadron Matches, waarin je het met X-Wing’s en A-Wing’s opneemt tegen TIE Fighters en TIE Interceptors. Doordat er bij deze potjes ook een flink aantal bots rondvliegen bij beide teams heb je echt het gevoel dat je aan een giga luchtslag mee doet. En dan heb je als laatste nog de game modes voor 40 spelers, oftewel 20 spelers op elk team. Je hebt Walker Assault, waarbij de rebels moeten proberen 1 of meerdere AT-AT’s (grote looptanks voor de mensen die dat even zijn vergeten) tegen te houden door airstrikes in te roepen, terwijl de Empire juist moet proberen om de AT-AT’s te beschermen en veilig naar hun einddoel moet loodsen. Of bijvoorbeeld Turning Point. Hier moeten de rebellen telkens 1 van 2 control points overnemen, waarna de volgende 2 worden geactiveerd. Als er eenmaal een set van control points is geactiveerd kunnen deze ook niet meer terug veroverd worden, waardoor de Empire dus steeds verder terug moet vallen, totdat ze uiteindelijk hun laatste control point een bepaalde tijd moeten zien te verdedigen. Vooral omdat je op het eind dus met 20 lui 1 plek staat te verdedigen terwijl 20 vijanden je hier aanvallen maakt dit een geweldige ervaring.

The Return of the Jedi

Maar net als dat blijkbaar Episode 6 wat minder is ontvangen dan zijn 2 voorgangers (*kuch*Ewoks*kuch*), heeft ook Battlefront wel wat mindere punten. Ten eerste zijn er de laadtijden. Ik kan natuurlijk niet spreken voor hoe dit is op de Xbox en de PC, maar ik heb het getimed en soms zat ik gewoon minstens een minuut lang naar een laadscherm te kijken. Het is me wel eens gebeurd dat een potje na 2.5 minuut voorbij was, en dan heb ik toch echt het idee dat ik langer naar loading screens zit te kijken dan dat ik aan het spelen ben. Gelukkig heeft dit spel een aardig goeie companion app, waarin ik dan meestal maar ging kijken wat voor Daily Objectives ik open had staan en af en toe mijn loadouts een beetje aanpassen.

Ook had ik soms best moeite om een match te vinden waarin ze een specifieke game mode aan het doen waren. Het meeste wordt er blijkbaar Walker Assault gespeeld, maar soms is afwisseling wel fijn, en dan is het vervelend als je niet een ander soort potje kan vinden. Dit maakt het vooral lastig om sommige van de challenges te voltooien (ik heb een beetje OCD dat ik zulk soort dingen allemaal gedaan wil hebben), als die challenge alleen in een bepaalde game mode gedaan kan worden.

En zoals ik al in de intro zei heeft het spel wel een redelijk gebrek aan singleplayer content. Nu hebben ze toevallig een maand of 2 geleden een patch uitgebracht waardoor je singleplayer tegen meer bots kan, maar het is toch niet hetzelfde als menselijke tegenspelers. Een soort van campaign met een klein beetje een verhaal er in was wel fijn geweest, het is niet alsof er te weinig bronmateriaal is… maar ja, gelukkig komt dit wel in Battlefront 2, die eind dit jaar uit komt, dus ik heb weer iets om naar uit te kijken.

Al met al, Star Wars Battlefront heeft zo zijn gebreken (lange laadtijden, alleen multiplayer de moeite waard), maar ik vind dat deze niet opwegen tegen de goeie kanten zoals een uitermate goed gebalanceerde multiplayer, prachtige graphics en een goede toevoeging aan het Star Wars universum. Ik zou bijna zeggen dat dit spel wel verplichte kost is voor elke Star Wars fan.