Netflix & Chill, een interview met het brein achter deze film

Netflix & Chill is bijna aan het einde van hun campagne. Als je deze film nog wil steunen is het nu je kans. Het concept achter Netflix & Chill en ook de inspiratie die filmmaker Michael Middelkoop noemt was voor ons reden om hem eens aan de tand te voelen. Niet alleen over Netfilx & Chill, maar ook waar we hem verder van kunnen kennen.

Kan je je kort voorstellen aan onze lezers?

Ik ben Michael Middelkoop. 29 jaar en schrijver en regisseur uit Amsterdam.

Wat heb je in verleden gedaan op (genre) filmgebied wat we wellicht kunnen zien?

Ik heb niet echt één bepaald genre waar mijn werk in te plaatsen valt. Ik schrijf ook veel in de reclamewereld, en daar ben je elke dag met een andere stijl bezig. Zo heb ik voor een automerk een film geschreven waar een hond te besturen is met een telefoon. En voor een nieuwsplatform regisseerde ik promo filmpjes waar hoofden letterlijk ontploften bij een eureka moment. Als ik Netflix & Chill in dat rijtje plaats, denk ik dat de laatste tijd vooral geïnteresseerd ben in het alledaagse compleet absurdistisch te maken.

Je komende project heet Netflix & Chill, wat kan je ons vertellen over dit project?

Netflix & Chill is een korte horrorkomedie over een date van twee jongeren die compleet uit de hand loopt. De titel is gebaseerd op een oude meme op internet, het betekent dat je met een meisje een film kijkt en haar dan in bed probeert te krijgen. In de film zal alles behalve dat gebeuren.

netflixchill_visual

Hoe is dit project ontstaan?

Ik wilde al heel lang een horrorfilm maken rond de thema’s en cliches die ik ken van de tienerfilms uit mijn jeugd in de jaren 90. Het was alleen moeilijk om een vorm te vinden die ook echt uitvoerbaar zou zijn met de budgetten in Nederland. Toen de term Netflix & Chill op internet het grootst was, bleek die setting perfect voor het verhaal. Eigenlijk was het script toen heel snel geschreven en was vooral de financiering vinden waar alle tijd in zat.

Wat kun je ons vertellen over het team achter Netflix & Chill?

Het team van de film moet voor een deel nog vorm krijgen. Dat is ook het leuke aan crowdfunden, dat je in het openbaar je film tot leven brengt. Dat tot leven brengen doe ik samen met producent Niek Teunissen. Zijn bedrijf Umami Media maakt allerlei prachtige en toffe projecten. Het is daarom leuk dat hij ook wat zag in mijn film. Verder kan ik zeggen dat de hoofdrol vervuld gaat worden door het jonge acteertalent Yannick Jozefzoon.

Wat houdt voor jou een avond ‘Netflix & Chill’ in?

Haha, ik zou graag een sappig antwoord geven, maar voor mij houdt een avond Netflix & Chill in: met een kopje thee Narcos kijken. En dan midden in de derde aflevering in slaap vallen.

Welke internet memes behalve ‘Netflix & Chill’ kunnen we nog meer verwachten in je film?

Ik zal ze niet allemaal weggeven, maar er zullen in ieder geval odes gegeven worden aan Success Kid, Condescending Wonka, de Wilhelm Scream en 90s films als Clueless, Scream en Cruel Intentions.

Je noemt als inspirerende films Dawn of the Dead, Cabin Fever en Evil Dead, ten eerste de vraag remake of origineel?

M’n eerlijke antwoord: Evil Dead sowieso het origineel. En Dawn of the Dead ga ik toch voor de remake. Zack Snyder is niet echt mijn regisseur, maar die film heeft hij wel erg goed gedaan.

Hoe zien we de bovenstaande drie films in Netflix & Chill terug?

Dit zijn allemaal films van grote namen. Ik zal niet aan ze kunnen tippen. Maar hoop wel dat liefhebbers van die films plezier zullen hebben aan mijn kleine, korte film.

Thematiek die terug te vinden is in deze film is het doorslaan in digitale verslaving. Waarom komt deze thematiek terug in deze film en wat zijn volgens jou de gevaren hiervan?

De antagonist in deze film lijdt aan een zware digitale verslaving. En die persoon zal er alles aan doen om die te stillen. Hoewel de film speelt met het thema mediaverslaving, is het niet bedoeld als waarschuwing. Mensen moeten doen wat ze willen. Wat ik aan mezelf merk is dat die hele on demand cultuur mij wel heeft beroofd van nieuwe dingen ontdekken. Vroeger kon je wel eens via MTV nieuwe muziek horen die je zelf nooit had aangezet. Of een film die je verrast die je nooit had aangezet als je zelf moest kiezen. Dus het is heerlijk dat we kunnen kijken wat we willen, maar dat mis ik wel eens.

Het eindresultaat gaat een horror comedy worden. Is er met bovenstaande thematiek ook een boodschap die je mee wil geven aan de kijkers?

Ga niet daten op de bank. Ga er lekker op uit!

Hoe en waar kunnen we de film steunen?

Je kan mijn film steunen en leuke beloningen krijgen op Cinecrowd via de onderstaande link. Dit kun je nog doen tot donderdag 15 september. Bedankt!
https://cinecrowd.com/nl/netflix-chill

Wat wil je verder nog kwijt aan onze lezers?

Iedereen die van films houdt en het leuk lijkt om een keer co-producent te zijn van een film, moet een kijkje nemen op Cinecrowd. We zijn als Nederlanders niet heel happig op films van eigen bodem, maar Cinecrowd is een bijzonder platform om allerlei soorten makers te ontdekken en te steunen. Wie weet wat daar weer voor moois uit komt!