The Boy And The Beast

Poster voor de film ""

The Boy and the Beast

PG-13 119 min - Animation, Fantasy
Your rating:

Country:   Japan
Language:  Japanse
Release Date:  2015
Director:  Mamoru Hosoda
Runtime:  1 h 59 min
Writers:  Mamoru Hosoda


Alweer de zesde film van Hosada Mamoru, Bakemono no Ko; beter bekend als The Boy and the Beast, vertelt het verhaal over een parallelle wereld waar de Bakemono (beestmensen) leven. De leider van deze beesten heeft besloten zijn positie op te geven en zich te verheffen tot een godheid. Voordat de huidige leider echter zijn positie opgeeft moet hij een vervanger kiezen. Hiervoor zijn er twee kandidaten: de immens populaire Iōzen (Kazuhiro Yamaji) en Kumatetsu (Kōji Yakusho). Iōzen is verreweg de favoriet om de nieuwe leider te worden; hij heeft veel leerlingen en heeft zelfs een familie, terwijl Kumatetsu geen enkele leerling weet te behouden. Voordat Kumatetsu zelfs maar kan overwegen om een gooi te doen naar de positie van leider, moet hij eerst maar een leerling zien te krijgen en te behouden.

De 9-jarige Ren (Aoi Miyazaki) is van huis weggelopen. Na het plotselinge overlijden van zijn moeder (Kumiko Aso) en de afwezigheid van zijn vader, weigert Ren om met de familie van zijn moeder mee te gaan. Dwalend door de straten van Shibuya, Tokyo komt Ren in aanraking met een klein mysterieus wezen. Geconfronteerd met allerlei gelukkige gezinnen frustreert de jonge Ren enorm. Wanneer hij moedeloos zich verschuilt tussen een aantal fietsenrekken lopen twee mysterieuze figuren voorbij. Wanneer hij door de grootste van de twee geconfronteerd wordt bijt Ren van zich af. Hij schrikt wanneer hij wordt vastgegrepen door de harige arm van Kumatetsu en stamelt: “Bakemono”. Kumatetsu “nodigt hem uit” om zijn leerling te worden.

Wanneer de twee figuren zijn doorgelopen besluit Ren hen te volgen. Hij wordt echter staande gehouden door de politie, op zoek naar weggelopen kinderen. Hij weet zich te bevrijden en na een achtervolging ziet Ren nog net hoe de figuren een donker steegje in verdwijnen. Ren besluit te volgen en komt in een soort doolhof terecht. Door de schaduwen weet hij echter de figuren toch te volgen en belandt hij in de parallelle wereld van de bakemono. Hij wordt door Kumatetsu gevonden en deze besluit Ren zijn leerling te maken. Wanneer Kumatetsu naar de naam van Ren vraagt weigert hij deze te geven en wordt hij Kyūta genoemd, naar zijn leeftijd (Negen is Kyū). Hoewel beiden eerst onwelwillend zijn, vormen de Kyūta en Kumatetsu toch een band als meester en leerling, hoewel de rollen niet altijd even duidelijk zijn. Het feit dat Ren/Kyūta een mens is geeft in het begin wat problemen, maar als snel wordt hij geaccepteerd door de bakemono.

The Boy and the Beast, of Bakemono no Ko, neemt je mee op de reis van Ren en Kumatestu en de ontwikkeling die de twee doormaken. De ontwikkeling en innerlijke strijd van Ren en de ontwikkeling die Kumatestu doormaakt van knorrige eenling die enkel om zichzelf geeft, tot iemand die zich ontwikkelt als een vaderfiguur voor Ren. Regisseur Hosada Mamoru schroomt zich niet om onderwerpen als verlatingsangst aan te pakken. Hij weet de innerlijke strijd van Ren weer te geven, die niet weet wat hij is en waar hij hoort. Ook toont Hosada de duisternis in de mens en in de menselijkheid en hoe familie niet altijd even duidelijk is. Het is ook duidelijk door onder andere de thematiek dat voor The Boy and the Beast Hosada zich heeft laten inspireren door Herman Melville’s Moby Dick.

Met The Boy and the Beast laat Hosada Mamoru duidelijk zien dat hij een sterke naam is in de wereld van de Animé. Samen met Shinkai Makoto laat Hosada Mamoru zien dat de animé een goede toekomst heeft en dat animé niet constant vrolijk en luchtig behoeft te zijn. Het is zeker een aanrader voor de liefhebbers.