Sin City: A Dame to Kill For

Als er één aanwijsbaar punt is waarop film adaptations falen, dan is op het trouw zijn aan de comic waarop het gebaseerd is. Dit geld ook voor voor adaptations van animatie-films en boeken trouwens. Het kan meestal twee kanten op gaan: óf ze proberen te hard getrouw te blijven aan het origineel en het wordt een parodie, of ze proberen te veel te innoveren waardoor het haast onherkenbaar wordt. En als regisseur wil je geen van beide kanten opgaan. Natuurlijk is er wel een gulden middenweg, maar die is met geen enkele routeplanner te vinden. Nee, als regisseur moet je daarvoor op je gevoel afgaan. Ga je voor het respect voor de originele bedenker of voor de respectloze blockbuster?

Gelukkig komt hier Robert Rodriguez om de hoek kijken. Hij weet hoe hij met respect een comic verfilmd. Dat heeft al laten zien door Frank Miller’sSin City” te verfilmen in 2005. Het eindproduct was een super gestyleerde film noir gevuld met verhalen die de titel eer aan doen. De film was een groot succes. Helaas zou het nog negen jaar duren voordat er eindelijk een vervolg zou komen.

Sin City: A Dame to Kill For is net als zijn voorganger een melange van verhalen. Een melange van verhalen die allemaal samenkomen in “Kadie’s Bar”, wat ook een centrale plek had in de eerste film. Het is een melange van moord, lust en bedrog waaraan de stad zijn naam ontleent. Het begint met “Just Another Saturday Night” waarin Marv (Mickey Rourke) wakker word tussen de dode lichamen en geen idee heeft hoe hij daar gekomen is. We volgen hem als hij probeert de stukjes bij elkaar te puzzelen. Daarna gaat het verder met het eerste deel van “The Long Bad Night”. Johnny (JosephGordon Levitt), een jonge en zelfverzekerde gokker komt naar Kadie’s om zijn geluk te testen met poker tegen de machtigste man van Sin City, Senator Roarke (Powers Boothe). Hij zal er snel achter komen dat geluk en macht niet hetzelfde zijn.

Op het dak van een louche hotel treffen we vervolgens Dwight (Josh Brolin) aan. Hij is een privé detective die worstelt met zijn eigen demonen in de vorm van alcohol, sigaretten en geweld. Hij heeft er veel moeite mee doordat zijn werk hem in contact brengt met hetzelfde onrecht waardoor zijn woede weer opborrelt. Het is diezelfde ridderlijke houding die hem In “A Dame to Kill For” diep in de problemen brengt als hij door zijn ex Ava Lord (Eva Green) gebeld wordt. Zo diep zelfs dat hij Marv erbij moet betrekken om zijn problemen op te lossen. We keren hierna terug bij Johnny in het vervolg op “The Long Bad Night”, die zijn wonden heeft gelikt en terugkeert naar Kadie’s om wraak te nemen op Roarke. Johnny is niet de enige die een appeltje te schillen heeft met Roarke. Nancy(Jessica Alba) is na de dood van haar geliefde Hartigann (Bruce Willis) in een neerwaardse spiraal terecht gekomen. Het enige wat haar nog op de been houdt in “Nancy’s Last Dance” is wraak op de man die verantwoordelijk is.

Sin City: A Dame to Kill For heeft exact de zelfde stijl als de eerste Sin City en dat is maar goed ook. De stijl is niet meer weg te denken bij het geheel. Omdat het publiek nu ook gewend is aan deze stijl valt het des te meer op hoe goed de verhalen eigenlijk wel niet zijn en hoe geweldig de aandacht voor details is. Niet alleen lijken sommige shots direct uit de comic genomen te zijn, maar elk object in die shots hoort daar te zijn. Het is wel duidelijk te zien dat Rodriquez nu een groter budget had en dat hij bewust gebruik maakte van het 3D effect, maar dat komt de film alleen maar ten goede. de rode draad is in deze film misschien wat moeilijker om te volgen dan bij de eerste film. Dit komt ook doordat deze verhalen tegelijkertijd voor en na de ontwikkelingen uit deel één plaats vinden. Maar als je dat los kan laten en het hele spectakel over je heen kan laten komen dan zul je genieten van een solide en boeiende sequel die geen zins onder doet aan het origineel. Het was het wachten dus zeker waard.