Silent Hill

Poster voor de film "Silent Hill"

Silent Hill

R 125 min - Horror, Mystery
Your rating:

Country:   United States of America Canada France Japan
Language:  English
Release Date:  2006
Director:  Christophe Gans
Runtime:  2 h 05 min
Writers:  Roger Avary


Tagline: We've been expecting you.

Volgens een aantal mensen om mij heen ben ik een hardcore gamer. Persoonlijk vind ik dat nog wel mee vallen, ik game misschien wel vaker en heb waarschijnlijk langere gamesessies dan de meeste mensen die ik ken Maar ja, zo als ze het zeggen ‘ontkenning is bevestiging’. Hoe dan ook, hardcore gamer of niet, ik wil ‘t nog steeds hebben over Silent Hill, een survival-horror game die in 1999 het licht zag op de PlayStation en damn wat een goed spel! Ik heb ‘t gespeeld tot ik er bij neer viel en de 5 verschillende endings heb gehaald. Het duurde 7 jaar voordat er een film van kwam en ik hield mijn hart vast…

Sharon, de adoptie dochter van Rose en Christopher Da Silva, slaapwandelt met regelmaat en heeft last van hevige nachtmerries. Als Sharon weer eens slaapwandelt en Rose en Chris achter haar aan gaan weten ze Sharon te stoppen voordat ze te pletter valt in een ravijn. Sharon schreeuwt herhaaldelijk Silent Hill, de naam van een nabij gelegen spookstadje. Niet goed wetend wat ze er mee aan moeten besluit Rose met Sharon, tegen de wil van Chris in naar Silent Hill te gaan, in de hoop er antwoorden te vinden.

Als ze ‘s avonds bij een benzine pomp staan, ontdekt Rose na het tanken, dat Sharon een aantal tekeningen heeft gemaakt die Rose verontrustend vindt. Als ze Sharon vraagt waarom ze de tekeningen gemaakt heeft, kan ze zich niet herinneren dat ze de tekeningen gemaakt heeft.

Het jammeren van Sharon trekt de aandacht van, Cybil Bennett, een motor agente. Cybil besluit Rose te volgen als ze weg rijdt. Na een tijdje verzoekt Cybil, Rose haar auto aan de kant van de weg te zetten, wanneer Rose de wegwijzering met de afslag voor Silent Hill ziet, geeft ze plank gas en scheurt richting Silent Hill. Een paar honderd meter voordat ze Silent Hill binnen scheurt, moet ze een meisje, dat midden op de weg staat ontwijken, in de slip die volgt knalt Rose met haar hoofd op ‘t stuur en verliest het bewust zijn.

Rose wordt wakker en bemerkt dat Sharon weg is. Verwonderd over de dichte mist en de vallende as trekt ze Silent Hill in na het zien van een meisje dat op Sharon lijkt. Wanneer het lucht alarm gaat, wordt het donker en Silent Hill veranderd in… iets anders dan de Silent Hill waar Rose zich in begaf. In deze ‘Otherworld Silent Hill’, wordt Rose aangevallen door een horde Gray Children, misvormde en smeulende grijze kinderen.

Ze probeert te ontkomen door een huis binnen te gaan, maar de Gray Children volgen haar het huis in waarna Rose het bewust zijn weer verliest.

Wanneer ze weer wakker wordt, terug in de Silent Hill met dichte mist en vallende as, bevindt ze zich in een bowlingcentre, waar ‘Ring of Fire’ van Johnny Cash, vrolijk uit een jukebox galmt. Rose rent terug naar haar auto, maar vindt de weg in puin. Ze ontmoet een behoorlijk afgeleefde vrouw, genaamd Dahlia, die Rose verteld over de verschrikkingen die mensen van Silent Hill haar dochter, Alessa, aan hebben gedaan. Wanneer Rose een foto van Sharon aan Dahlia laat zien, valt ze Rose aan omdat ze denkt dat Sharon haar dochter is. Rose rent weg en weet op een of andere manier haar auto te bereiken. Ze probeert Chris telefonisch te bereiken, maar door een flinke storing krijgt Chris slechts fragmenten te horen van het gesprek. De fragmenten die Chris ontvangt bevatten wel de informatie dat Rose in Silent Hill is en gaat er heen. Bij aankomst wordt hij tegen gehouden door de politie. Thomas Gucci, legt hem het een en ander uit over de situatie rondom Silent Hill en met tegenzin neemt hij Chris naar Silent Hill om te zoeken naar Cybil, Rose en Sharon.

Een groot probleem bij veel van de game adaptations is dat er te hard wordt gewerkt aan een goed diep gaand verhaal en plot dat bovenop het verhaal en plot van een game. Het nadeel is vaak dat er te veel dingen uit de games het grote scherm niet halen omdat dat niet in het bedachte verhaal/plot past. Of nog erger, er wordt een verhaal bedacht dat geen reet met de game te maken heeft, zoals in Doom. De game heeft van zichzelf praktisch geen verhaal, maar het bedachte verhaal heeft geen reet meer met Doom als game te maken.

Meneer Gans [regisseur van Brotherhood of the Wolf] heeft deze problemen vermeden door een aantal dingen aan te passen zodat ‘t mogelijk werd om de game te vertalen naar het grote scherm zonder de essentie van Silent Hill te verliezen door het toevoegen van extra verhaallijnen. Ik heb ook ‘t idee dat Gans de film ook meer heeft gericht op de fans van de Silent Hill serie, maar daar kan ik ook geheel mis hebben. Zonder de games te kennen is ‘t even goed mogelijk om het verhaal en plot te vinden en snappen, zonder hulp van buiten af. Tuurlijk bepaalde dingen blijven onduidelijk, maar dat hebben wel meer films.

Het verhaal van de film is gebaseerd op het eerste deel van de serie, maar het bevat een aantal elementen uit alle vier de Silent Hill games. ‘n Heel groot plus punt aan de film vind ik dat Pyramid Head erin zit. Dit wezen rockte alle richtingen op in Silent Hill 2 en het wezen is een fan favourite, maar natuurlijk zat Pyramid Head er naar mijn mening er te weinig in… well, you can’t win all the time. En wat ik zelf wel interessant vond om te ontdekken, hoewel dat een heel groot woord is, is dat de film laat zien is dat het lucht alarm, dat je hoort als The Otherworld in aantocht is, bij de kerk vandaan komt, ik kan me namelijk niet herinneren dat ‘t in de game duidelijk wordt waar het alarm vandaan komt.

Als kenner en liefhebber van de serie ben ik zeer te spreken over deze game-naar-film vertaling. En ik ben daarin absoluut niet de enige, wereldwijd hebben kenners van de serie, kenners van game-naar-film vertalingen en filmrecensisten gemeld dat Silent Hill een van de beste zo niet de beste game vertaling is die ze ooit hebben.

Waar ik op dit moment mijn hart voor vast hou is het feit dat er een tweede en derde Silent Hill film in opkomst zijn die niet geregisseerd worden door Gans…

Wetenswaardigheidjes:

Gans heeft 5 jaar geprobeerd om de rechten van Silent Hill te kopen van Konami. Hij heeft een aantal scènes opgenomen, betaald uit eigen zak en de muziek van de game onder de beelden gezet en samen met een video interview van bijna 40 minuten, compleet met Japanse subs, naar de heren van Konami gestuurd, waarop hij uitlegt waarom hij zo graag de rechten van Silent Hill wilde hebben en de manier waarop hij het zou vertalen naar het grote scherm.

De heren van Konami waren zo onder de indruk dat ze hem twee maanden later de rechten voor Silent Hill hebben verkocht. Konami Japan en Team Silent, de makers van de serie, werden betrokken bij de pre-productie en de post-productie van de film.

De scene waar Rose achter ‘Sharon’ aan zit in de steegjes als The Otherworld voor het eerst over Silent Hill spoelt, is bijna een complete kopie uit de game waar Harry Mason door de steegjes achter ‘Cheryl’ aan rent.

Schrijver Roger Avary heeft de uitleg over de vallende as gehaald uit de verhalen die zijn vader, die mijnwerker was, hem als kind vertelde over het stadje Centralia in Pennsylvania, waar de kolen in de kolenmijn ongeveer 40 jaar geleden vlam vatte en tot op de dag van vandaag nog steeds brandt en dat zal blijven doen voor ongeveer 250 jaar, als er niet wordt ingegrepen.

Gans heeft zijn inspiratie voor de laatste scene met het prikkeldraad uit “Urotsukidoji”, een hentai serie, gehaald.

Alle monsters die in de film voorbij komen zijn, net als in de game, een weergave van de pijn, angst, haat etc. die bepaalde figuren in de games hebben.

The conciërge, in het wc hokje van de Midwich school is een creatie van Gans zelf, hoewel het idee afkomstig is van een lijk dat in de game op een zelfde soort manier is opgehangen in een wc hok. In de game komt de conciërge niet tot leven in The Otherworld en heeft verder ook niet echt een belangrijke rol.