Shaolin Girl

Poster voor de film "Shaolin Girl"

Shaolin Girl

107 min - Action, Comedy
Your rating:

Country:   Hong Kong Japan
Language:  Cantonese, Japanese, 普通话
Release Date:  2008
Director:  Katsuyuki Motohiro
Runtime:  1 h 47 min
Writers:  Rika Sogo, Masashi Sogo


Shaolin Soccer was in 2001 een groot succes. Deze film maakte internationale furore als Martial Arts voetbal comedy. Sinds de uitkomst van Shaolin Soccer is de vraag neergelegd wanneer een vervolg gaat komen. Stephen Chow heeft geen vervolg gemaakt en heeft ook geen plannen om een vervolg te maken. De succesformule van Shaolin Soccer is er echter één die niet in een vervolg gestopt hoeft te worden. Een spin-off is ook voldoende. Katsuyuki Motohiro bedacht dat deze spin-off net zo goed uit Japan kon komen. Hij is dan ook de regisseur die zich aan deze spin-off waagde. Katsuyuki Motohiro heeft Stephen Chow weten te strikken als executive producer voor zijn film. Het resultaat is een film genaamd Shaolin Girl.

 

Shaolin Girl geeft Kou Shibasaki in de rol van Rin Sakurazara als hoofdrolspeler. De sport die ditmaal de revue passeert is lacrosse. Kennelijk is lacrosse ook een sport waarbij kungfu gebruikt kan worden om een winnend team te worden. Katsuyuki Motohiro heeft voor zijn Shaolin Girl niet alleen Stephen Chow weten te strikken als executive producer, maar ook Chi Chung Lam (Light Weight in Shaolin Soccer) en Kai Man Tin (Iron Shirt Tin in Shaolin Soccer) in leuke bijrollen voor deze film. We krijgen evenals in Shaolin Soccer CGI martial arts en special effects te zien. Daarnaast is Shaolin Girl evenals Shaolin Soccer een martial arts comedy. Het verhaal wat Shaolin Girl de kijker verteld, is het verhaal van Rin Sakurazar. Op jonge leeftijd is zij door haar grootvader naar China gestuurd om de Shaolin kung-fu te leren. Zij weet deze te beheersen en wordt nadat ze uitgeleerd is teruggestuurd naar Japan. Hier is het haar missie geworden om Shaolin kung-fu te leren aan de onwetende massa. Hiervoor besluit ze haar krachten te bundelen met haar oude leraar. Helaas voor haar heeft deze de kunst opgegeven om in de keuken zijn andere kunsten te laten zien.

 

Rin komt niet verder met haar missie en besluit om op een universiteit het lacrosse team te versterken. Dit doet ze door middel van haar kung-fu. De oude leraar van Rin neemt de rol van trainer op zich van dit team.

 

Shaolin Girl laat een aantal verhalen door elkaar lopen. We krijgen het verhaal van Rin die kung-fu aan de man wil brengen, het verhaal van het lacrosse team die door middel van kung-fu de top wil bereiken en het verhaal van de strijd tussen Rin en de Dark Side!

 

Verschillende verhaallijnen door elkaar laten lopen geeft een film diepte en ruimte om karakters en achtergrondverhalen uit te werken. Het door elkaar laten lopen van verhaallijnen is helaas ook iets wat vele filmmakers als te gemakkelijk zien. Het is een kunst om verschillende verhaallijnen goed door elkaar te laten lopen. Deze kunst is helaas niet aan Katsuyuki Motohiro besteedt. Katsuyuki Motohiro maakt van zijn Shaolin Girl een dusdanige warboel, zodat er geen touw aan vast te knopen is. Geen enkele van de drie verhaallijnen worden goed uitgewerkt of afgemaakt. Her en der in de film worden er zaken aangeboord die niet afgemaakt worden.

 

Verhaal is niet wat Shaolin Girl de moeite waard maakt; wat is dan wel de moeite waard in deze film? Ik persoonlijk heb niets kunnen vinden wat deze film de moeite waard maakt. De humor die in deze film gestopt wordt is niet leuk. De martial arts die Kou Shibasaki ons geeft is te lachwekkend slecht dat het niet leuk meer is. De bijrollen vanuit Shaolin Soccer zijn ook niet eens de moeite waard. De verwijzingen naar andere films zijn ook verschrikkelijk. Lang verhaal kort; Shaolin Girl is een complete flop. Niets heeft mij kunnen boeien bij deze film. Ik heb de film echter wel uitgezeten in de hoop dat er nog ergens een beetje goeds naar voren zou komen. Ik kan je vertellen dat het niet de moeite waard is om deze film uit te zitten. Nergens wordt het verhaal afgemaakt, nergens komt er iets naar voren wat de moeite waard is en het einde is een totale anti-climax. Misschien dat de film enkel interessant kan zijn voor de liefhebbers van Kou Shibasaki.