le Chevalier d’Eon

le Chevalier d'Eon

24 min - Action, Animation, Drama, Fantasy, Animé
Your rating:

Country:   Japan
Language:  Japanese
Release Date:  2006
Director:  Kazuhiro Furuhashi
Runtime:  0 h 24 min


Charles Geneviève Louis Auguste André Timothée d’Éon de Beaumont werd geboren op 5 oktober 1728 als de zoon van een advocaat en een edelvrouw. Hij was een Franse diplomaat, een spion, soldaat en Vrijmetselaar die beweerde als vrouw te zijn geboren maar door zijn ouders als jongen is grootgebracht (D’Eons vader kon namelijk alleen van zijn schoonfamilie erven als hij een zoon zou krijgen). In 1756 werd hij lid van Le Secret du Roi (Frans voor “het geheim van de koning”), een geheim spionagenetwerk dat direct onder commando van koning Louis XV stond, het bestaan waarvan de regering niet op de hoogte was en die soms rechtstreeks tegen officiëel beleid handelde. Louis XV heeft hem naar Rusland gestuurd om keizerin Elizabeth te ontmoeten en, samen met een pro-Franse factie, de opkomst van de Habsburgse Monarchie tegen te werken. Hij zou zich hebben voorgedaan als een vrouw, genaamd Lia de Beaumont, en een hofdame van de keizerin zijn geworden. Na zijn terugkomst in Frankrijk werd hij dragonder (een infanterie- en cavaleriesoldaat) onder het commando van maarschalk De Broglie, vocht hij in de Zevenjarige Oorlog, en werd hij interim ambassadeur in Londen. Na die tijd heeft hij nog veel roerige tijden meegemaakt, tot hij op 21 mei 1810 in Londen overleed.

Een deel van D’Eons leven vind je terug in de animé ‘Le Chevalier d’Eon’. Waar d’Eon en Lia in realiteit één en dezelfde persoon waren, zijn het broer en zus in de animé. De serie begint in 1742 met de vondst van Lia’s doodskist die in de Seine drijft, met daarop het woord ‘Psalms’ in bloed geschreven. D’Eon, Lia’s jongere broer en ridder in dienst van Louis XV, neemt het op zichzelf om haar moord te onderzoeken en ontdekt daarbij meer dan hij had verwacht. De ziel van zijn vermoorde zus neemt bij tijd en wijle bezit van hem, waarbij hij er ook daadwerkelijk uitziet als Lia (een aantal prominente karakters in de serie merkt ook op dat d’Eon uitzonderlijk veel op Lia lijkt). Op deze wijze geeft de serie al een heel andere draai aan het ware leven van d’Eon de Beaumont. De samenzweringen en geheimen die hij gedurende zijn missie ontdekt, helpen mee bij het creëeren van een verzonnen achtergrond voor een in de historie geworteld verhaal. Het draait hier allemaal om geheime genootschappen, politieke complotten, occulte en kerkelijke groeperingen tegen de achtergrond van Frankrijk voor de Revolutie.In grote lijnen volgt de serie het ware leven van d’Eon tot aan zijn terugkeer in Frankrijk (het moment waarop hij besluit verder als vrouw door het leven te gaan). De laatste scene van de laatste episode is een vooruitblik in de tijd, om precies te zijn naar het jaar 1794 en de onthoofding van Maximilien Robespierre. Dit karakter uit de Franse geschiedenis speelt een grote rol in de serie, net als vele andere historische karakters (uiteraard Louis XV, zijn vrouw Marie Leszczynska en zoon Louis Auguste, maar ook de Madame de Pompadour, de Markies van Ruffec, de Hertog van Orléans, Comte de Saint-Germain, Alessandro Cagliostri, koning George III en koningin Charlotte van Engeland en nog vele anderen). We worden geïntroduceerd met geheime genootschappen als het eerder genoemde Le Secret du Roi, Sir Francis Dashwood’s versie van de Hellfire Club in de tijd dat zij hun ontmoetingen in Medmenham Abdij hielden, de Comte de Saint Germains netwerk van alchemisten (die in deze serie Dichters worden genoemd). Deze Dichters putten hun krachten uit de bijbelse Psalmen, en met name een psalm genaamd de Psalm der Koningen speelt een vooraanstaande rol. In de serie is dit namelijk het fundament dat ten grondslag ligt aan alles wat de karakters overkomt, in de vorm van een boek dat de toekomst van de troon voorspelt. D’Eon volgt uiteindelijk dezelfde weg die zijn zus ook heeft gevolgd, maar heeft uiteraard een andere lotsbestemming dan zijn onfortuinlijke zus.

Het is een flink verhaal, met veel elementen gebaseerd op de daadwerkelijke geschiedenis van Frankrijk, Rusland en Engeland. Voor velen zal het misschien klinken als een saaie geschiedenisles, en wie wil er nu naar 24 afleveringen saaie geschiedenis kijken? ‘Le Chevalier d’Eon’ biedt alleen veel meer dan een historisch fundament. Voor zij die van (politieke) intrige, geheime genootschappen en occulte wetenschappen houden, is deze serie namelijk één grote traktatie. Het feit dat het gebaseerd is op echte gebeurtenissen en echte personages uit de geschiedenis maakt het voor mij alleen maar interessanter. Ik moet ook eerlijk bekennen dat mijn interesse op het gebied van geschiedenis ophoudt met het tijdperk van de Verlichting, en mijn interesse in politiek in het algemeen zeer minimaal is. Na het kijken van ‘Le Chevalier d’Eon’ ben ik me echter wel meer gaan verdiepen in de periode waarin de serie zich afspeelt. Als één van mijn oude geschiedenisleraren me nu deze serie had laten zien, dan waren mijn cijfers misschien wat hoger dan het algemeen gemiddelde. Helaas heeft het dus tot 12 jaar na het einde van mijn middelbare schoolperiode moeten duren voordat ik me er echt in ben gaan verdiepen (en ik verdiep mij alleen vrijwillig in iets als ik er ook daadwerkelijk in geïnteresseerd ben).

Het helpt natuurlijk ook dat het verhaal op een goede manier wordt verteld. Ik ben dol op dit soort animé, maar veel series hebben last van het fenomeen dat ze erg langzaam op gang komen. Vaak moet je minimaal 10 afleveringen hebben gezien, afleveringen die bijna op zich kunnen staan, voordat het verhaal echt de diepte in gaat en je het idee krijgt naar een geheel te kijken. ‘Le Chevalier d’Eon’ heeft hier geen last van. De serie gooit je meteen de diepte in, en gaat daarna alleen nog maar dieper. Het opbouwen van de relaties tussen de verschillende karakters gebeurt tegelijkertijd met het ontvouwen van het verhaal. Je hoeft je niet af te vragen waar de serie precies heen wil. En ook al is niet alles in eerste instantie duidelijk, net als de karakters en hun onderlinge verhoudingen wordt ook het mysterie gaandeweg ontrafelt. Naar mijn mening maakt het plot ook geen vreemde of onverklaarbare sprongen, maar komt het verhaal in zijn geheel als logisch en samenhangend over, zonder voorspelbaar te worden. Men weet de karakters ook overtuigend neer te zetten, en je blijft je interesseren in hun lot. En ondanks het feit dat het vrij snel duidelijk wordt dat dit alles zal uitmonden in de Franse Revolutie, blijven de rollen van d’Eon’s vier metgezellen (de ervaren zwaardvechter Durand, d’Eon en Lia’s schermintstructeur en mentor Teillagory, de ziel van Lia de Beaumont en Robin, de vazal van konining Marie) gedurende de serie onbekend.

Met een animé serie als deze is het nogal makkelijk om te verzanden in een aaneenschakeling van opbouwend geweld en overweldigende uitspattingen van magische krachten. Men pakt het hier slim aan door zich meer op de intrige en het gewicht van de gebeurtenissen te richten dan op de daadwerkelijke fysieke actie. Koppel daaraan vast dat de animatie van een hoog niveau is (let alleen al op de achtergronden in scenes die zich afspelen in de tuinen en het paleis van Versailles) en ‘Le Chevalier d’Eon’ is niets meer of minder dan een genot om naar te kijken.