Fahrenheit 451

Fantastisch concept, slechte uitgewerkt met goed acteerwerk. Dat is de samenvatting die ik kan geven over Fahrenheit 451, de HBO film van Ramin Bahrani. Fahrenheit 451 is gebaseerd op het gelijknamige boek van Ray Bradburry uit 1953. Het boek vertelt over een dystopische toekomst waarbij de regering bepaalt wat je mag denken en wat niet. Om de vrije wil te beperken is literatuur verboden. Het verbod wordt bijgezet door ontdekte boeken te verbranden. Hiervoor is er uiteraard de brandweer.

Ook de film van Ramin vertelt dit verhaal. Guy Montag, een rol van Michael B. Jordan is een brandweerman die zonder vragen te stellen boeken verbrandt, de overtreders genaamd Eels hard aanpakt en verspreiding op het internet (De 9) tegenhoudt. Hierin wordt hij terzijde gestaan door zijn kapitein en mentor John Beatty (Michael Shannon). Samen zijn zij de helden van deze maatschappij die de burgers beschermen tegen de slechte invloed van boeken. Bij een verbranding van een heuse bibliotheek steekt een vrouw zichzelf in brand. Dit maakt een dusdanige indruk op Montag dat hij lijkt te twijfelen aan wat hij weet. Gewapend met een gestolen boek zoekt hij een infiltrant van Beatty op genaamd Clarisse (Sofia Boutella) die hem niet alleen doet twijfelen maar weet te overtuigen van het kwaad wat hij doet.

Conceptueel een fantastisch concept. Een totalitair regime die door middel van fysieke beperkingen je oplegt wat wel en niet mag. Als dit geen vergelijkingen met de het hedendaagse USA oproept dan weet ik het niet meer. Bahrani heeft hier ook extra elementen in verwerkt dit het 50’s verhaal naar deze tijd trekt. Internet en natuurlijk social media. Hier worden wij op gewezen door de vele live streams met de likes, loves en comments. Ook wederom geweldig om dit erin te verwerken. Helaas is de uitwerking hiervan slap, erg slap. Met een kloktijd van 101 minuten is er genoeg potentie om deze vele aspecten enigszins goed recht aan te doen, maar niets is minder waar. De invloed van social media en de controle vanuit de regering wordt naar gehint, alleen dat.

Voor de nieuwe elementen in deze film zijn er ook elementen uitgehaald. Een belangrijk verschil ten opzichte van het boek is bijvoorbeeld dat Montag geen vrouw heeft en hij tegen de derde akte aan een compleet ander persoon dood dan in het boek. Afwijkingen die een gevoel van gemis opleveren. De interactie van Montag met zijn vrouw en zijn emoties over zijn gepleegde moord zijn aspecten die ontzettend belangrijk waren voor zijn karakter. Hier zijn deze verwijderd en vervangen voor nietszeggende ontwikkelingen. Ook het personage Clarrise is hier een totaal ander personage. Zij is in de vorm van Sofia leuk om naar te kijken en een intrigerend personage, maar niet wat zij in het boek is. In het boek is zij geleidelijk aan essentieel voor Montag om tot inzicht te komen. Ook in deze film vervult zij deze rol, maar zij is er ineens. Er is geen enkele aanleiding voor Montag en Clarisse om elkaar te vertrouwen of om naar elkaar toe te groeien. Bahrani had beter bij het boek kunnen blijven, dat was geloofwaardiger geweest. Om nog maar te zwijgen over de algehele geloofwaardigheid van Bahrani en zijn verfilming van dit verhaal. Muziek lijkt bijvoorbeeld ook verboden te zijn, maar toch heeft Clarisse open en bloot een verzameling van platen.. Erg vreemd.

Fahrenheit 451 is niet alleen een klaagzang hoor. Het acteerwerk is om te smullen. Shannon is op zijn opperste best met in de vorm van Jordan en Boutella goede tegenhangers. Jordan is hierin nog de minste van de drie wat meer zegt over het spel van de andere twee dan over Jordan. Hij moet het zichtbaar doen met de beperkingen van het script en de regie van Bahrani. Al met al is deze verfilming van Fahrenheit 451 leuk voor een avondje vermaak, maar een gemiste kans om een kritische film neer te zetten die heden ten dage misschien wel belangrijker kan zijn dan je zou verwachten.