Apocalypse Now

Poster voor de film "Apocalypse Now"

Apocalypse Now

R 153 min - War
Your rating:

Language:  , English, French, Tiếng Việt
Release Date:  1979
Director:  Francis Ford Coppola
Runtime:  2 h 33 min


Tagline: This is the end...

Zelf ben ik nooit echt een liefhebber van war movies geweest, omdat ze meestal vol zitten met lege vaderlandslievende figuren en nooit echt de boodschap overbrengen wat oorlog nu werkelijk is. En dan doel ik natuurlijk niet op de lijken massa’s. Apocalypse Now Redux is anders en daarom, naar mijn mening, beter dan het merendeel van de war movies. Terrence Mallick’s ‘The Thin Red Line’ en ‘Full Metal Jacket’ van Stanley Kubrick zijn nog twee voorbeelden van films die beter vind maar goed, dit is geen lul verhaal van mij over war movies maar een recensie van Apocolypse Now Redux. Na de 1979 versie van ‘Apocalypse Now’ is in 2001 de ‘Redux’ versie uitgekomen die 49 minuten langer is dat het origineel. Captain Willard wordt uitgezonden om de deserteur Colonel Kurtz te vinden en te executeren. Kurtz, zit in de jungle van Cambodja waar hij een soort halfgod is, met zijn eigen leger. Met deze intentie zit Willard op een boot, op vijandelijk water, met een lange tocht voor de boeg, zich langzaam in latend tot de absurditeiten, wreedheden en gruwelijkheden van oorlog, die tegelijke tijd de symboliek van Kurtz’ ‘gestoordheid’ weergeeft. In het begin van de film, probeert Willard te begrijpen waarom het leger, iemand van eigen zijde uit de weg te ruimen. Kurtz, een officier met een ere medaille die compleet doordraait en schuldig is bevonden aan de meest gewelddadige gruweldaden, reflecteert de harde noot van de Vietnam, de oorlog [en die van oorlog in het algemeen]. Hij belemmerd het Amerikaanse leger niet van zijn wrede acties, maar personifiseert]d de gruwelijkheden van het conflict en de Amerikaanse tussenkomst. De man, die dichter en filosoof wil zijn, heeft zichzelf de missie gegeven om de buitensporigheden en de nutteloosheid aan te tonen van de Amerikaanse kruistochten door zijn acties naar het extreme te drukken. Die toevoegingen van ‘Redux’ geven de links die in ‘Apocalypse Now’ ontbraken. De eerste stop zit tussen de Playboy Bunnies show en de laatste Amerikaanse nederzetting langs de rivier. Het is waar Willard een paar vaten diesel ruilt voor een beetje Rest and Recreation met de Bunnies voor zijn crew. De toevoeging bied de vergelijking tussen de Playboy Bunnies en de soldaten, allemaal onderworpen aan rolleen die ze weerzinwekkend vinden. Deze zinspelling van een vrouw als een vleselijk object en de man als ‘cannon fodder’ is verrassend maar welkom. Het beeld van de Playboy Bunny en soldaat zij aan zij in ‘t half duister in een mortuarium liggen, is even zo verrassend. De tweede stop is zondermeer een belangrijke toevoeging aan de film. Willard and zijn crew verblijven in een overblijfsel van een Franse kolonie. Er zijn nog wat Franse families die als schaduwen van zichzelf proberen te overleven in een trotse, Franse traditie die zo nutteloos is. Deze mensen van de Indo-China oorlog kleven aan hun land en illusies. Nadat Willard hen vraagt waarom ze niet terug gaan naar Frankrijk leggen ze uit dat het leven van hen hier ligt en ze weten dat ze vast zitten met die vergane dromen van de kolonie. Dit is ook het moment waar nog eens wordt terug gegrepen op de nutteloze Amerikaanse tussenkomst als het hoofd van de kolonie uitlegt dat zij vechten voor hen behoud en dat de Amerikanen voor niks vechten. Deze Franse ‘spoken’ zijn de laatste overblijfselen van een bevolking die zich proberen de tradities te behouden waar de ‘spoken’ in Kurtz’ kamp al het contact met de bevolking hebben gebroken en terug zijn gekeerd naar een bijna barbaars bestaan. Deze hele toevoeging maakt de film wat langzamer en voelt een beetje misplaatst, maar het past eigenlijk heel goed in de film. De semi-romantische bed scène met Willard en de Franse weduwe daarentegen, is naar mijn mening overbodig en ik zie er het nut niet van in… maar het nut kan natuurlijk ook geheel gemist hebben. De laatste toevoeging Kurtz die een kranten stuk voorleest aan Willard in daglicht. Alle andere scènes met Kurtz zijn in het halfdonker en schetst zijn status als halfgod en/of monster. Door hem in het daglicht te brengen wordt hij als een menselijker wezen neer gezet. De kleinere toevoegingen geven humor aan de film, bijvoorbeeld waar Willard de surfplank van Kilgore jat en de vrolijke momenten op de boot.

http://youtu.be/CxENJ2LwecY