Aftermath

Poster voor de film "Aftermath"

Aftermath

30 min - Crime, Foreign, Horror
Your rating:

Country:   Spain
Release Date:  1994
Director:  Nacho Cerdà
Runtime:  0 h 30 min
Writers:  Nacho Cerdà


Aftermath word geïntroduceerd door een kort verhaalt over het leven na de dood. Is het nu echt wel de afterlife wat iedereen verwacht of gewoon de ergste hel die je je kunt bedenken.

Onder de noten van Requim van Mozart zien we een lijk het lijkenhuis ingereden worden. Dit zet de toon voor de hele film want een gesproken plot zit er niet in. We zien hoe twee lijkschouwers hun werk met plezier uitvoeren op twee mannen die er liggen. Wat je in een reportage op tv niet ziet, zie je hier wel. Alles maar dan ook alles zie je gebeuren van het opensnijden van de borstkas tot aan het verwijderen van de ingewanden. Je ziet het in al zijn gorige glorie zoals je je voor hebt kunt stellen. Ze gaan met de lijken om niet meer alsof het mensen zijn, maar gewoon objecten die opgesneden moeten worden en ontleedt. Ze doen dit met een dusdanige mate van plezier dat de sfeer van de film bepaalt.

Degenen die al iets over Aftermath gehoord hebben en gelezen weten dat het niet stopt bij het ontleden van de mensen, maar dat er ook weer een overtreffende stap in zit waardoor deze film een grens van het smakelijke overschrijd. Waar Nekromantik necrofilie laat zien op een sensuele romantische manier zit er in Aftermath niets maar dan ook niets in wat sensueel opgevat kan worden.

Eén van de twee lijkschouwers ziet dat er een vers lijk binnen gekomen is, een jonge vrouw. Hij neemt haar mee om haar te ontleden en doet dan ook met heel veel liefde. Veel meer liefde dan je voor dit vak zou moeten hebben. Nadat hij alles heeft gedaan wat hij volgens zijn vak zou moeten doen neemt hij de liefde voor het vak naar de volgende dimensie. Hij snijdt haar open en bedrijft met het opengesneden lijk de liefde onder het toeziend oog van zijn eigen camera.

Een film waar geen dialoog inzit enkel perfectionistisch gefilmde scènes met perfecte geluidseffecten. Het ene moment zie je de instrumenten van de lijkschouwers perfect geordend liggen, dan zie je ze in een chaos liggen. Dit laat Nacho ook zien met de lijken. Het ene moment zie je overal bloed en ingewanden liggen, dan zie je alles perfect steriel schoon. Heel erg goed gedaan.Ik kan aardig lang doorgaan over hoe goed deze film gefilmd is en de setting waarin alles zich afspeelt. Meestal is dat een teken dat het voor mij een topper binnen de cinema is.

Aftermath is wat mij betreft ook weer zo’n topper die niet voor iedereen weggelegd is. In deze film wordt een grens overschreden die voor velen niet te onverschrijden valt. Ik sluit dan ook af dat dit een unieke film is die voor de liefhebbers van de extremere werken is. Houd je hier niet van, waag je er dan ook niet aan!