Middle-Earth: Shadow of Mordor

Middle-Earth: Shadow of Mordor Boek omslag Middle-Earth: Shadow of Mordor
Middle Earth
Action-adventure
Warner Bros. Interactive Entertainment
2014
Michael de Plater
Monolith Productions
Linux, Microsoft Windows, OS X, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
Single-player

Ik beschouw mijzelf wel als een redelijke Lord of the Rings nerd. Ik heb ondertussen de extended editions van de films iets van 20 keer gezien, ik ken de inscriptie van de One Ring uit mijn hoofd (in de Black Speech of Mordor uiteraard) en ik heb ooit 1 spelletje Lord of the Rings triviant gespeeld met wat vrienden van mij die ook wel aardig geeky zijn maar omdat ik in één beurt het spel gewonnen heb door geen enkele vraag fout te antwoorden mocht ik van hun daarna nooit meer mee doen. Dus ik was zeer benieuwd of Middle-Earth: Shadow of Mordor mij kon behagen.

Eerst maar eens het verhaal (wel een beetje met spoilers, dan weet je dat). Het verhaal speelt zich af net na de gebeurtenissen uit The Hobbit en een aantal jaar voor Lord of the Rings. Jij speelt als Talion, één van de Rangers uit Gondor die de opdracht hebben gekregen om Mordor te bewaken. Helaas heeft Sauron het geniale plan gekregen om terug te gaan naar Mordor en daar zijn leger weer op te bouwen, iets waar hij jou dus niet echt bij nodig heeft. Het verhaal begint zodra de Black Gate, waar jij gestationeerd bent samen met je vrouw, zoon en nog wat andere Rangers, aangevallen wordt door Orks onder leiding van een aantal luitenants van Sauron genaamd The Hammer of Sauron, The Tower of Sauron en The Black Hand of Sauron. Je doet je best om je te verdedigen maar je bent zwaar outnumbered en uiteindelijk wordt je samen met je vrouw en zoon gevangen genomen. Om maar even duidelijk te maken dat iemand met de naam The Black Hand of Sauron niet echt een lieverdje is moet je toekijken hoe hij de kelen van je vrouw en zoon doorsnijd, waarna hij hetzelfde bij jou doet. Dit doet hij natuurlijk niet helemaal voor de lol, want eigenlijk maakt dit onderdeel uit van een ritueel om een geest op te roepen, een zogenaamde Wraith. Dit lijkt echter te mislukken en de luitenants laten je doodbloeden op de kantelen van The Black Gate. Echter, de Wraith kruipt in jouw lichaam, wat er voor zorgt dat je niet sterft. Het is nu jouw taak om samen met de Wraith wraak te nemen op de luitenants zodat Talion eindelijk kan sterven en bij zijn vrouw en zoon kan zijn, en ondertussen probeer je ook te achterhalen wie deze Wraith vroeger was voordat hij dood ging.

Hiermee wordt je het spel ingegooid en mag je je daarna een weg door Mordor heen hakken, sluipen, boogschieten… lekprikken… onrust zaaien en uhm… nog wat meer werkwoorden. Anyhoo, Shadow of Mordor is een third-person open-world sandbox rpg hack & slash game, die door de meeste mensen vergeleken wordt als een combinatie tussen Batman: Arkham Asylum en Assassin’s Creed. De eerste heb ik zelf nooit gespeeld, maar blijkbaar is het combat systeem hetzelfde. En ik moet zeggen, deze werkt heel fijn. Je hebt 1 knop om aan te vallen en Talion gaat automatisch al naar de dichtstbijzijnde vijand om deze een kopje kleiner te maken. Dan heb je nog 1 knop om te blokken, om te zorgen dat vijanden dit niet met jou doen. Naarmate het spel verder gaat unlock je skills waarmee je bijvoorbeeld combo’s kan uitvoeren zodra je Hit Streak (hoe vaak achter elkaar jij iemand hebt geslagen zonder dat iemand anders jouw schade heeft weten te doen) hoog genoeg, zoals een instant execution. Deze worden altijd prachtig in beeld gebracht en het is heel bevrediging om op een groepje Orks in te hakken om je hit streak op te bouwen en dan de laatste af te maken door bijvoorbeeld in één slag zijn kop eraf te hakken.

Het Assassin’s Creed gedeelte komt weer terug in het free climbing, oftewel het parcours achtige movement systeem. Dit is vrij populair in games tegenwoordig en Shadow of Mordor doet het aardig goed. Zodra je de knop om te rennen ingedrukt hebt en je tegen een muur aanloopt springt Talion hier automatisch tegenop en zo kun je je aardig snel door de wereld voortbewegen. Het werkt af en toe wel een beetje buggy, ik heb namelijk wel eens gehad dat ik juist van een muur af wou maar Talion interpreteerde mijn gedruk op de knopjes blijkbaar als “Oh, ik moet over deze muur heen” en soortgelijke dingen, maar gelukkig is dit nooit op een moment gebeurd waar het ernstige consequenties had, dus ik zie het niet als game-breaking maar eerder als incompetentie van mezelf om niet even rustig de goede controls te gebruiken.

Ik zou nog wel eeuwig door kunnen gaan over de verschillende gameplay mechanics om alle vette shit die je kan doen uit te leggen, zoals een Brutalize Stealth kill,waarbij je vanuit een verstopte positie ineens boven op een Ork kan springen en hem dan compleet aan stukken hakt met je dolk waardoor Orks die dit aanzien als een malle beginnen weg te rennen, of de Shadow Strike skill, waarmee je je Wraith powers gebruikt om ineens achter een vijand te staan met je zwaard door zijn longen heen, of dat je Orks vast kan pakken en ze in een bepaalde richting kan gooien wat hilarisch wordt als je dit bij een afgrond doet en je de ene na de andere Ork een ravijn ingooit of of… nah ja, dit wou ik dus juist niet gaan doen.

Waar ik echter wel even over moet vertellen is het Nemesis systeem. Dit is namelijk speciaal voor Shadow of Mordor ontwikkelt en dit maakt het spel eindeloos leuk. Ik kan ook heel erg aanraden om deze game niet voor de PlayStation 3 of uhm… Xbox 360 (dat is dezelfde generatie toch? Sorry, ik ben een Sony hoer…) te halen, want voor die uitvoering hebben ze het Nemesis systeem maar gedeeltelijk geïmplementeerd omdat de consoles daar niet krachtig genoeg voor zijn. Maar in ieder geval, het Nemesis systeem houdt de rangorde van de Orks bij. Naast de verschillende uitvoeringen van de voetsoldaten zijn er namelijk ook 20 Captains en 5 Warchiefs (de overtreffende trap van Captains). Deze zijn sterker en dodelijker dan de normale Orks en hebben ook nog eens speciale eigenschappen zoals een immuniteit voor pijlen, extra sterke aanvallen, vergiftigde wapens of health regeneration. Maar ze kunnen ook zwaktes hebben, zoals een angst voor vuur of dat ze met een stealth kill in één klap dood te krijgen zijn. Om erachter te komen wat de verschillende sterktes en zwaktes van deze Captains en Warchiefs zijn moet je intel verzamelen. Dit kun je heel soms vinden in de vorm van briefen die ergens in een kamp rondslingeren, of je kan bepaalde Orks die op de kaart gemarkeerd zijn ondervragen. Deze Orks zijn zogenaamde Worms en zijn niet bepaald sterk van karakter, dus die geven maar al te graag deze informatie op in ruil voor hun leven. Waarna je ze trouwens alsnog kan afmaken als je dat wilt.

Als je eenmaal van een Captain weet wat zijn eigenschappen zijn kun je hem opzoeken en aanvallen (zonder kan ook wel, maar dan wordt het gevecht meestal wat pittiger omdat je niet weet waar hij gevoelig voor is). Sommige Captains lopen gewoon rond tussen de rest van de Orks, wat er dus ook voor zorgt dat je ze per ongeluk tegen het lijf kan lopen (iets dat er meerdere keren voor heeft gezorgd dat ik echt van een gevecht weg moest rennen, aangezien ik ineens met 3 Captains stond te vechten en ik van alle 3 niet wist hoe ik ze snel dood kon krijgen) en anderen kun je tegenkomen door bepaalde missies te doen, zodat je er ook nog wat meer experience voor krijgt. Afijn, als je dus eenmaal een Captain dood hebt gemaakt is er een lege plek in de chain of command van het leger. Dit moet uiteraard opgevuld worden. Je kan dit doen door bij bepaalde checkpoints te wachten en het gebeurt automatisch als je toch een keertje dood gaat (aangezien je nog steeds door de Wraith bezeten bent kom je gewoon weer terug bij het dichtstbijzijnde checkpoint). Je krijgt dan een korte samenvatting te zien van wat er allemaal is gebeurt in de tussentijd. Zo kan een lege plek worden gevuld door een random Ork die ineens gepromoveerd wordt. Het kan ook gebeuren dat er 2 Captains met elkaar hebben gevochten waar uiteraard maar 1 winnaar uitkomt. De hele hiërarchie verandert dus continu en jij hebt hier invloed op. Op gegeven moment kun je zelfs een skill unlocken waarmee je Orks kan “branden” (als in het Engelse woord voor brandmerken, niet iets met lucifers enzo). Dit houdt in dat ze aan jouw kant staan en tegen hun mede Orks gaan vechten als jij ze daar opdracht toe geeft. Dit kun je uiteraard ook gebruiken op een Captain, en zo kun je langzaam maar zeker proberen om het leger van Mordor over te nemen. Het is vooral leuk met Warchiefs erbij. Deze hebben namelijk bodyguards, bestaande uit een aantal Captains. Je kan dus alle Captains branden en daarna 1 van hun de opdracht geven om zijn Warchief te verraden. De Warchief verschijnt dan op een bepaalde plek op de map samen met de rest van zijn bodyguards om de verrader in de pan te hakken. Maar als je dan de rest ook gebrand hebt, kun je deze ook zeggen dat ze de Warchief moeten aanvallen, wat voor leuke momenten zorgt waarbij jij gewoon van een afstandje kunt toekijken hoe 5 Captains met zijn allen op hun Warchief staan in te hakken. En uiteraard wordt dan 1 van hun de nieuwe Warchief en hoera! Je hebt nu zelfs een volgeling die nog hoger in de voedselketen staat. Hier kun je dus heel leuk mee experimenteren en aangezien de samenstelling van de Captains en Warchiefs willekeurig gebeurd zal je nooit bij een tweede keer spelen dezelfde dingen tegenkomen.

Nemesis betekent trouwens aartsvijand, wat weer mooi inhaakt op iets anders van dit systeem. Als jij namelijk om het leven komt door een willekeurige standaard Ork wordt deze gepromoveerd tot Captain. Hij wordt dan extra sterk en als je hem dan weer tegenkomt gaat hij meestal opscheppen over hoe hij je de vorige keer verslagen hebt. Geloof me, het is heel bevredigend om dan heel onceremonieus hem af te slachten door één van zijn weaknesses uit te buiten en hem met één slag van je zwaard ofzo hem de kop af te hakken.

Uhh, damn, ik heb nu al bijna 3 pagina’s vol (ik typ dit allemaal in Word) dus volgens mij kan ik over alles van dit spel wel eeuwig doorgaan… nah ja, laat ik dan toch maar even proberen nog wat kritiek te geven zodat jij, mijn trouwe lezer, zelf een besluit kan maken over of dit spel iets voor je is.

Kritiekpunt nummer 1: je wordt al wel aardig snel overpowered in het spel (of ik ben gewoon zo awesome). In het begin ging ik nog wel regelmatig dood doordat ik gewoon teveel Orks om me heen had staan, maar naarmate ik verder kwam in het spel en ik meer skills unlockte werd dit steeds minder. Uiteraard is het de bedoeling dat je steeds krachtiger wordt in een RPG, maar op gegeven moment liep ik wel fluitend door 40 of 50 Orks inclusief een paar Captains heen te hakken zonder dat ik echt het gevoel had dat ik op het randje van de dood was. Er waren uiteraard wel wat momenten dat het kantje boord werd, maar dit was voornamelijk in de missies, wat dan wel weer een beetje een mood whiplash gaf omdat ik ineens een stuk minder bad-ass leek.

Verder kan ik niet echt wat bedenken eerlijk gezegd… nah ja, grootste kritiekpunt is dus dat ik te awesome ben! Net als dit spel! Dus, als je houdt van Lord of the Rings, open-world games, RPG’s, hack & slash spellen of een combinatie hiervan, ga dit spel halen en zaai dood en verderf in Mordor!