Jean-Paul Arends over Woensdag

jean_paul_arends_interview_01_0In 2007 kwam de Nederlandse horror Woensdag uit. De film was al een tweetal jaren klaar, maar het duurde toch een tijd voordat men deze film eindelijk kon bekijken. Via de distributeur ben ik in contact gekomen met Jean-Paul Arends om over zijn film te praten.

Kun je eens wat over jezelf vertellen?

Ik ben Jean-Paul Arends, Ik ben striptekenaar/illustrator. Ik maak de strip Scribbly die dagelijks in de Metro staat.

Bob Embregts heeft zijn eigen productiebedrijf.

Hij maakt motion graphics / animaties.

In 2005 was je film Woensdag klaar. Waarom heeft het tot 2007 geduurd voordat wij als liefhebbers deze film aan konden schaffen op DVD?

Niemand was (gek genoeg) geïnteresseerd in onze amateurfilm.

Een distributeur zag er wèl brood in en Bob Embregts heeft er toen een prima dvd van gemaakt met een mooi menu, trailer, korte making of, audiokeuzemenu en blooperreel (in hoofdmenu naar rechts klikken, als hidden feature). Ik ben er trots op dat de film te koop is zoals het een cultfilm betaamd.

Je hebt duidelijk een slasherfilm gemaakt? Is horror en dan voornamelijk de slasher ook je favoriete genre?

Ik hou van veel films (drama, thrillers en comedy’s) maar heb een bepaalde voorliefde voor horror en met name het slashergenre. Voorbeelden van leuke slashers vind ik: The Burning, Friday the 13th, Sleepaway Camp, My Bloody Valentine, My bloody Birthday en Pieces.

We (Bob Embregts en ik) hebben een slasherfilm gemaakt omdat ik een scriptje had geschreven waarin ik mijn liefde voor slasherfilms in kwijt kon. Bob moest er nog in meegaan maar zei dat het in ieder geval rendabeler was om te gaan filmen dan een eerder scriptje dat ik had geschreven waar we 15 politieauto’s, een stad en een kraamwagen voor moesten hebben en oja, Engelse acteurs.

Is het idee om een film te maken uit de lucht gevallen of is dat al lange tijd bij jou aan de orde geweest?

Bob en ik wilden al heel erg lang een film gaan maken na ons eindexamen van Sint Lucas (grafische opleiding, Boxtel). Ik ben gelijk aan de slag gegaan met het schrijven van een script. Na het uitschrijven van enkele ideetjes kreeg ik in een keer het idee om een soort Nederlandse Jason te creëren. En het bleek ook nog een keer haalbare kaart om dit te vervolmaken als we aan de slag wilden gaan zonder ene rooie rotcent.

Op internet heb ik ook gelezen dat de titel voor deze film Woensdag gehaktdag zou worden, terwijl andere bronnen aangeven dat Woensdag gehaktdag een compleet andere film zou zijn. Kun jij hier opheldering over geven?

Er is wellicht enige verwarring met het filmproject van Mister Horror, Jan Doense. Hij wilde al een film gaan maken met die titel. Dit project staat nog steeds in de steigers omdat de financiën van deze productie moeilijk rond te krijgen zijn. Naar verluid is Jan hier dus nog steeds mee bezig. Wij waren aan het filmen in 2002 en toen waren deze geruchten er al.

De titel zou NOOIT Woensdag gehaktdag worden. Deze titel hadden we slechts heel kort en nog voordat er geruchten gingen dat we een film zouden maken. Gehaktdag lieten we eraf omdat een film over een bijlmoordenaar die Woensdag als titel heeft ons duidelijk genoeg leek.

Klopt het trouwens dat ik tijdens de film wel een song hoorde waarin de lyrics de woorden Woensdag gehaktdag bevatten?

Ja dat klopt. Je hoort Def P, Die speciaal voor de film op de muziek van hun (Osdorp Posse) overbekende track moordenaars (geremixed met onze filmmuziek door Seda, ook van de O.P.) een stuk tekst over onze moordenaar rapt.

‘Het is weer woensdag, yeah gehaktdag’ zit erin, geheel aan het begin van de film.

En de eindtiteltrack van Vals licht (Ook speciaal voor de film) gaat geheel over de film en bevat ook ‘de regel ‘… maakt gehakt op Woensdag van een zieke geest’

Nu we het toch over de titel hebben, waarom überhaupt de titel Woensdag?

Woensdag… gehaktdag. Maar zoals gezegd op de hoes staat notabene een bijl dus vonden we het niet nodig om er nog eens gehaktdag eraan vast te plakken.

Bovendien staat de titel Woensdag (als enkel woord) gewoon stoer als titel.

Dit is je eerste film. Hoe was het voor je om deze film te maken?

Eerste negen dagen die we aan een stuk door hebben gefilmd (omdat de meeste mensen van de cast allen in die dagen konden en er veel scènes met de gehele cast moesten worden gefilmd) waren slopend. Na die week hebben we over een tijdsbestek van meer dan acht maanden nog aanvullende shoots en reshoots gehad. Dit gewoon in weekenden wanneer mensen tijd hadden. Dat is nog een lastiger aspect dan aan een stuk door filmen omdat je altijd afhankelijk bent van anderen. We waren inmiddels al aan de voormontage begonnen en veel in onze ogen niet geheel geslaagde scènes konden we niet altijd overnieuw doen omdat ons budget ver op was. (middels sponsors hadden we een kleine 3000 euro en nog wat geld van onszelf erin gestoken).

Even getwijfeld of we het wel af moesten maken maar hebben gewoon doorgezet: Dan maar geen miljoenenpubliek maar wèl een film afgemaakt besloten we. Onvoorziene zaken zijn er altijd en de meeste waren acteurs die te laat waren en het kopen van lichtblauw laminaat omdat de vloer in de ruimte van 013 popcentrum waar we de operator-room scenes hebben gefilmd zwart was (bloed was dus ‘onzichtbaar’).

De mensen uit de cast waren allemaal heel behulpzaam eigenlijk. Zeer frappant omdat niemand betaald kreeg (wel genoeg eten en drinken hoor!).

Iedereen heeft er gewoon aan meegewerkt omdat ze er enorm veel plezier aan hebben beleefd. Positief dus. De montage duurde heel lang omdat er een pauze in zat van een jaar (Bob had het heel druk met projecten die wèl geld opleverden en ik had toen ook nieuw werk gevonden).

Er werd wel in die tijd (2004 inmiddels) gewerkt aan het afronden van de soundtrack die door Ruud (van Within Temptation) op een compositie van Jorg van Beers werd verzorgd. Daarna zijn we heel hard aan de slag gegaan en hebben de film in augustus aan een testpubliek laten zien.

(Bestaande uit de gehele cast en medewerkers). Met veel van hun adviezen hebben we toen een finale mix gemaakt. (Dingen eruit gehaald en ook weer toegevoegd) en die mix was in december gereed. De jongen die het geluid zou doen (Wart Wamsteker) werkt in de bekende Flammanstudio en had het erg druk dus in Februari 2005 kon hij pas aan de slag met onze no-budgetproductie.

Je film is redelijk gelijktijdig met Doodeind en Sl8n8 op DVD uitgekomen. Ook twee titels van de Nederhorror. Deze twee zijn echter in vergelijking met Woensdag big budget movies. Heeft de release van deze twee films je nog op één of andere manier tegengewerkt of had dit juist onvoorziene meevallers?

Onze film heeft geleid voor de aandacht voor nederhorror en heeft de makers van zowelDoodeind en Sl8n8t geïnspireerd om geld los te peuteren bij sponsors om hun projecten af te maken. Onze film is een klein jaar eerder uitgekomen voordat die twee films in de bioscoop kwamen. Onze film heeft gedraaid op het Fantastic Filmfestival in 2005 en de makers van die andere films hadden alleen nog maar trailers om geld op te halen, die overigens voor onze films draaiden. De makers van de films in kwestie waren allen aanwezig bij onze première.

Hoe waren de reacties die je op de film hebt gekregen? (was het wat je verwacht had)

Zeer uiteenlopend. Ik denk dat mensen goed moeten begrijpen dat we een minimaal budget hadden maar wel alle zin om een leuke (niet te trashy) film te maken.

We hebben geen acteurs kunnen casten maar gebruik gemaakt van mensen die zich volledig voor ons wilden inzetten, zelfs al betekende dit voor sommige dat ze voor de eerste keer voor de camera moesten staan. Sommige mensen zeiken de film af.

Anderen zagen de film voor wat ‘ie was: Een ode aan de lowbudget slasherfilm met een gezonde dosis humor erin en niet geheel in de eerste plaats om de bewuste corny one-liners maar ook door de soms slechte acteerprestaties (dit niet altijd bewust). Ja, dit was wel ongeveer wat wij ervan verwachtten. Dat de liefhebbers de film wisten te waarderen.

Wat denk jij van de toekomst van Nederhorror?

Als er een goede horrorfilm gemaakt wordt die genoeg mensen zou trekken dan is er zeker toekomst. Genoeg liefhebbers dacht ik zo.

Wat denk je überhaupt van de toekomst van horror?

Zit wel snor. Er komen zat horrorfilms uit. Veel zijn er niet de moeite waard maar er zitten soms juweeltjes tussen. Dit betekent dus dat ze nog volop gemaakt worden. Interesse is er dus nog zat.

Maak jij deel uit van de toekomst van de (Neder)horror?

Ik hoop nog eens een nieuwe slasher te maken maar weet niet op welke termijn. Ik hoop er natuurlijk deel vanuit te maken. Ligt eraan of ik nu eindelijk eens een budget kan krijgen.

Ben je op dit moment bezig met een filmproject, en zo ja kun je ons er iets over vertellen?

Ik ben bezig aan een script voor een thriller en heb me stiekem toch weer aan eenslasherfilmscript gewaagd). Ik hoop dat er in de toekomst wel weer iets gemaakt gaat worden. Graag ook weer met mijn makker, Bob Embregts.

Is er nog iets dat je ons mede wilt delen?

Heel veel succes met de website.

Bedankt voor je tijd!

Graag gedaan.