“Grave” van Julia Ducournau opent de 10de verjaardagseditie van het Offscreen Film Festival

Het Offscreen Film Festival, de jaarlijkse afspraak voor liefhebbers van cutting edge-cinema en cultfilms, opent op woensdag 8 maart met “Grave“. Julia Ducournau’s solide debuutfilm, een Belgisch-Franse coproductie, is een rauwe coming-of-age film verpakt in een visceraal horrorverhaal dat thema’s van vrouwelijkheid, seksueel ontwaken en de innige band tussen twee zusters beroert.

Deze film vormt het perfecte aperitief voor een drie weken lange cinefiele schranspartij verspreid over Cinema Nova, Cinematek, Cinema Ritcs, Bozar en een aantal andere locaties buiten Brussel. Niet minder dan zestig langspelers en een selectie korte films staan op het programma. Films die tegen de mainstream inzwemmen, films die confronteren, verwonderen en beroeren. Van cultklassiekers over exploitationtitels tot hedendaags werk van onafhankelijke en authentieke filmmakers.

Het programma wordt verdeeld in verschillende secties. Onder de noemer Offscreenings presenteren we de cultfilms van morgen. Daarin dit jaar bijzondere aandacht voor vrouwelijke regisseurs. Niet alleen Julia Ducournau met “Grave”, ook Alice Lowe’s duister-komische slasher “Prevenge” en Anna Billers somptueuze ode aan vintage horror “The Love Witch” bewijzen dat feminisme en genresensibiliteit perfect samengaan. En verder o.a. “Alipato: The Very Brief Life of An Ember” van Khavn (de Filipijnse regisseur van “Ruined Heart”), de instant culthit “The Greasy Strangler” van Jim Hosking, het Mexicaanse “Tenemos La Carne” (“We Are The Flesh”) van Emiliano Rocha Minter en het Finse “Samurai Rauni” van Mika Ratto.

Een thematisch retrospectief, Once Upon A Time in Czechoslovakia, herbergt een aantal wondermooie pareltjes, afkomstig uit een land met een rijke traditie in het verfilmen van volksverhalen, legenden en sprookjes – een land dat zelf ophield te bestaan. Achttien films van zowel voor als na het schakeljaar 1968, waaronder “Valerie and Her Week of Wonders” (Jaromil Jires, 1970), “Case for a Rookie Hangman” (Pavel Jurácek, 1969), “A Report on the Party and the Guests” (Jan Nemec, 1966), “The Witches’ Hammer” (Otokar Vavra, 1970), “Three Nuts For Cinderella” (Václav Vorlícek, 1973) of “The Little Mermaid” (Karel Kachyna, 1976) bieden een staalkaart van deze fascinerende en fantastische Midden-Europese cinema uit de jaren 1960 en 1970. Regisseur Juraj Herz komt persoonlijk enkele films voorstellen waaronder “The Cremator”, “Morgiana”, “The Ninth Hearth” en “Beauty and the Beast”. Ook is er een focus op het werk van stop-motion filmmaker Jiří Barta (o.a. “Krysar” en “Toys In The Attic”) die een masterclass geeft aan filmstudenten.

Even esthetisch maar dan van een heel ander genre is het werk van Amerikaans pornoregisseur Stephen Sayadian (AKA Rinse Dream). Hij komt zijn surreële hardcore klassiekers “Café Flesh” en “Nightdreams” en het campy “Dr Caligari” van tekst en uitleg voorzien.

Een handvol Indonesische actie- en exploitationfilms zorgt voor exotiek. Uit de productieve jaren 80 komen “The Warrior” met Barry Prima en de legendarische rip-off “Lady Terminator”. Recenter werk komt aan bod in “Garuda Power: Fantasy Films from Indonesia”: een documentaire uit 2014 die de Indonesische actiefilm belicht van het prille begin in de jaren 1930 tot het recente succes van “The Raid”.

Met de thematische programmamodule Apocalypse 69 wordt teruggekeerd naar het Amerika van het jaar 1969. De hippiedroom spat uit elkaar en ontaardt in een psychotische ‘bad trip’, Anton LaVey’s ‘Church of Satan’ verontrust de goegemeente, The Hell’s Angels doden een zwarte jongeman tijdens een optreden van The Rolling Stones in Altamond, Hollywoodactrice Sharon Tate wordt vermoord door leden van Charles Mansons ‘Family’, … en de filmindustrie pikt hier lustig op in. Het programma bestaat uit een tiental films, waaronder de biker extravaganza’s “Satan’s Sadists” (Al Adamson, 1969) en “Werewolves on Wheels” (Michel Levesque, 1971), Kenneth Angers underground-experimenten “Invocation of My Demon Brother” (1969) en “Lucifer Rising” (1972) , de documentaire “Gimme Shelter” (Albert Mayles, 1970) en “Multiple Maniacs” (1970) van John Waters in een gerestaureerde versie.

Een hommage aan de in 2006 overleden Poolse regisseur Walerian Borowczyk, grensverleggend animatiefilmer (“Le théâtre de Monsieur et Madame Kabal”), en bekend om zijn even controversiële als erotische films (“The Story of Sin”, “Goto, l’Île d’Amour”, “Blanche”, “Contes Immoraux”, “La Bête”, “Behind Convent Walls” ) rondt het programma van deze festivaleditie af.

Voor een volledige en gedetailleerd overzicht van het programma is het nog even wachten tot donderdag 9 februari, wanneer het volledige festivalaanbod online te vinden is op www.offscreen.be