Duistere Openbaringen 2010

duistere_openbaringen_201025 tot en met 28 maart 2010 staat Broet te Eindhoven weer in het teken van Duistere Openbaringen. Duistere Openbaringen viert dit jaar zijn 5-jarige jubileum, alhoewel hier geen nadrukkelijke aandacht aan besteed wordt.

Duistere Openbaringen is een filmfestival voor de Nederlandse genrefilms. Het festival is jaren geleden begonnen met blokken voor amateur, semiprofessioneel en professioneel. Vorig jaar is Emiel (de festivalorganisator) hiervan afgestapt om elke geselecteerde film evenveel kans te geven op een prijs. De prijzen die te winnen zijn, zijn voor; Beste Film, Scenario, Cinematografie, Montage, Acteur, Actrice, Make-up FX, VFX, Muziek, Geluid en Promotie. De films die dit jaar vertoond worden zijn: Asmodeus, The Walls have Eyes, Schoft, The Blue Horse, De Kat, de Kast en de Krijsende Vrouw, Akiko, La Toiletta, Harteloos, Roodkapje, Oh, Deer!, The Dark Strain, Strike, Vogelvrij, Beyond Legend De Camera, Het Snoepmonster, De Lift 2, Vigor Mortis, Elevador, Iedereen die iets betekent, Birdday en Papier Hier.

Donderdag de 25ste was de opening van het festival met een officiële opening door Emiel (Labree red.) en een openingsselectie van 5 korte filmpjes die alle aspecten van het festival hiermee laten zien.

Vrijdag de 26ste was de echte start van het festival met een filmblok van 2 films en de speelfilm Schoft. Schoft werd vertoond in aanwezigheid van de regisseur Heinrich Dahms, diens vrouw en één van de spelers uit de film. Na de film ging Emiel samen met het publiek een gesprek aan met Heinrich Dahms over zijn film. Naast dat we te horen kregen waarom hij deze film gemaakt heeft, kregen we ook te horen hoe deze film gemaakt is en dat deze Nederlandse film inmiddels al internationale aandacht krijgt.

Zaterdag de 27ste begint om 11:00 met ontbijt voor de gasten van het festival. Kwart voor 1 begint meteen de eerste film The Blue Horse. De gehele dag zijn er drie filmblokken te zijn van elk zo ongeveer 100 minuten met een scala aan korte filmpjes. Naast deze drie filmblokken was Suzy Terror  aanwezig om een workshop special effects te geven. De workshop waar zij zich deze zaterdag op richt is het maken van applicaties. Applicaties waar we het hier over hebben zijn bijvoorbeeld aangepast gezichtscontouren om bijvoorbeeld een zombie te maken, een afgehakte vinger, een wond of iets dergelijks. In de eerste instantie is het de bedoeling om met klei het eindresultaat te boetseren. De klei wordt overgoten met gips en uiteindelijk wordt de gips met een siliconensamenstelling gevuld om zo de applicatie te maken. Naast het maken van een applicatie hebben we geleerd hoe deze aan te brengen en daarbij de make-up dusdanig toe te passen dat deze het effect versterkt en de tekortkomingen van de applicatie verhullen. Na de korte films en de special effects workshop is er om 22:00 de prijsuitreiking. De volgende films zijn in de volgende categorieën in de prijzen gevallen:

  • Beste Film: Het Snoepmonster
  • Beste  Scenario: Het Snoepmonster
  • Beste Cinematografie: Vogelvrij
  • Beste Montage: Iedereen die iets betekent
  • Beste Acteur: Schoft
  • Beste Actrice: Birdday
  • Beste Make-up FX: De Kat, de Kast en de Krijsende Vrouw
  • Beste VFX: Strike
  • Beste Muziek: Papier Hier
  • Beste Geluid: Akiko
  • Beste Promotie: Papier Hier

De winnaars in de bovenstaande categorieën zijn beloond met een prachtig beeldje gemaakt doro HC Works speciaal voor Duistere Openbaringen. Het beeldje heeft liefkozend de bijnaam ‘De Emiel’ gekregen. De jurering was in de goede handen van Barend de Voogd, Yfke van Berckelear en Martijn Smits. De jury heeft tevens de prijsuitreiking van de ‘Emiels’ gedaan.

Zondag de 28ste is er om 11:00 wederom een ontbijt voor de gasten, ditmaal in stijl genaamd het Bloody Breakfast waarbij bloedworst en Bloody Mary’s op het menu staan. Deze zondag geeft ook een herhaling van korte filmblokken van de zaterdag met als extraatje om 16:00 een paneldiscussie plaats in de filmzaal met als onderwerp ‘Films met een duistere lading’. Panelleden zijn Barend de Voogd (“Import”), Yfke van Berckelaer (“Zombie Love”), Mike Stoffels (“Harteloos”) en Fabian van Dongen (“Voorbijgangers”). Emiel luidde de discussie in met de stelling maak je bewust duistere films? Wat meteen opvalt is dat we in het panel met vier totaal verschillende personen te maken hebben. Yfke en Barend hebben overduidelijk ervaring in het van de grond proberen te krijgen van een grote Nederlandse genre productie. Fabian en Mike zijn momenteel nog op kleinschaliger wijze bezig. Dit doet uiteraard niets af op de discussie die tijdens het discussieblok ontstond. Wat allemaal de revue passeerde is te veel om hier allemaal uit de doeken te doen. Wat echter als eindconclusie uit de paneldiscussie kwam was dat Nederlandse ‘genre’ films een eigen identiteit moeten hebben. De Nederlandse filmmaker is erg goed om het reeds uitgevonden wiel opnieuw te gebruiken, echter niet om een nieuw gewaagd iets neer te zetten. Deze vier filmmakers zijn van mening dat Nederland vwb de genre film een eigen identiteit moet hebben, ik ben het hier volkomen mee eens en wacht met spanning onder andere nieuw werk van deze vier makers af. De zondag eindigde verder traditioneel met de uitreiking van de Publieksfavoriet. Ditmaal is de eer gevallen op Schoft wat mij persoonlijk niet veraste.

Duistere Openbaringen heeft, evenals zo ongeveer alle andere kleinere filmfestivals in Nederland last van het krijgen van bezoekers over alle dagen heen. De donderdag en vrijdag werden minimaal bezocht, terwijl de zaterdag zo ongeveer uitverkocht was. Dat er interesse in dit soort festivals is, is een feit. Het is niet vreemd dat het lastig is om over alle dagen een evenredig aantal bezoekers te krijgen, echter is het wel jammer. Dit is een punt waar Emiel voor de komende editie van Duistere Openbaringen over na gaat denken. De zondag is evenals de donderdag en vrijdag ook niet zo goed als de zaterdag bezocht. Op de zondag zien we dezelfde mensen die we op de zaterdag ook al zagen. De zondag lijkt in deze een uitstekende dag om nog even de laatste films van het festival mee te pakken.

De films die vertoond worden zijn van verschillende niveaus. Allen hebben ze twee overeenkomsten. De eerste is dat de film potentie vertoond op één of meerdere vlakken. De tweede overeenkomst is dat het allen films zijn met een ‘duistere’ inslag. We krijgen verschillende filmpjes voor onze kiezen. Enerzijds krijgen we (zoals verwacht bij een horror festival) films vol blood & gore, anderzijds krijgen we ook een drama of een sprookje met een duistere inslag. Dit levert een variatie op in de vertoonde films die verfrissend is. Het beste voorbeeld hiervan is denk ik nog wel Schoft. Deze film past aan de ene kant in zijn geheel niet bij dit festival, echter de opbouw van spanning en climax maken dat deze film hier juist perfect op zijn plaats is.

Ik kan het Duistere Openbaringen festival alleen maar een warm hart toedragen. Vanaf het moment van binnenkomen is de juiste sfeer al gezet. De mensen die meewerken aan dit festival zijn liefhebbers van films en die  brengen deze liefhebberij in de praktijk met een passie die voelbaar is. Het is een festival waar je als beginnende filmmaker bruikbare tips en tricks kan krijgen en waar je je netwerk kan vergroten. De bezoekers van het festival hebben zo ongeveer allen wel iets met film te maken, of je nu een filmmaker bent, filmjournalist, festivalorganisator of gewoon liefhebber, iedereen is er met dezelfde passie wat altijd wel een goed en leuk gesprek oplevert.

De locatie waar Duistere Openbaringen gehouden wordt is wat mij betreft ook uitstekend. Broet ademt de sfeer uit die bijdraagt aan het succes van het festival. Het enige minpunt wat Broet heeft, is een gebrek aan een restaurant. Natuurlijk was er de gehele dag de mogelijkheid om wat te eten, echter was de keuze beperkt. Gelukkig kan ik vanuit eigen ervaring zeggen dat het te verkrijgen eten erg smakelijk was.

Volgend jaar ben ik weer met plezier bij het Duistere Openbaringen festival al is het alleen maar om de mensen en de sfeer die hier te vinden is. Mijn dank en complimenten gaan bij deze dan ook uit naar Emiel, Ton, Ramon, Frans en alle andere betrokken bij het Duistere Openbaringen festival.