Duistere Openbaringen 2009

duistere_openbaringen_2009Duistere Openbaringen is dit jaar voor de vierde keer gehouden, deze keer in de Broet te Eindhoven. Van 5 tot en met 8 februari konden een kleine 250 bezoekers genieten van duistere films van Nederlandse en Vlaamse bodem. Niet alleen worden hier nieuwe films getoond, maar er wordt ook een competitie gehouden in 11 verschillende categorieën waarbij een onafhankelijke jury zich over de inzendingen buigt. Emiel Labree (de organisator van Duistere Openbaringen), Bart van Dekken (filmmaker) en Henk Pitstra (horrorfanaat) hebben hun indrukken vastgelegd voor Top of the Flops, en hieronder vinden jullie het resultaat hiervan. Allereerst het relaas van Bart en Henk.

“Het was een lange rit die ik heb gemaakt, samen met Henk Pitstra (een horrorfanaat). We waren ruim twee uur onderweg vanaf Friesland richting Eindhoven. Eenmaal aangekomen op het adres bij een groot gebouw wisten we dankzij de aanwijzingen van affiches de afdeling “Broet” te vinden. Hier werd Duistere Openbaringen editie 2009 gehouden. Eenmaal aangekomen werden we vriendelijk ontvangen door organisator Emiel Labree en maakten een kort praatje met hem. Aan de bar hebben we een kop koffie gedronken En voor we het wisten was het bijna 1 uur: tijd voor het eerste filmblok. De zaal was al snel vol en Emiel kondigde het gebeuren aan. In dit filmblok werden korte horrorfilms vertoond waarvan de helft veel/low budget en de andere helft no-budget. Ook mijn filmpie, ‘Vleesdag’, werd vertoond (die overigens een leuke prijs heeft gewonnen, namelijk Beste Scenario). De jury was hierbij ook aanwezig, waarbij o.a. Jan Doense. De film die de meeste indruk maakte op het publiek was ‘Harry Doright’s Prelude To Hell’. Deze film was ook de favoriete film van het publiek. Na afloop kon het publiek via een briefje hun stem uitbrengen op alle films. Het korte filmblok was mooi ingevuld en blijkbaar gaat het vertonen met dure en no-budget films leuk samen.
Het eerste filmblok duurde ongeveer 90 minuten, niet te kort en niet te lang, perfect dus. Ik, als maker van ‘Vleesdag’, en Henk, die er als publiek zat, hebben enorm genoten en af en toe gelachen in dit geslaagde filmblok.

Na afloop hiervan hebben Henk en ik nog wat koffie gedronken en toen kwam de mededeling aan de bar dat er een workshop werd gehouden voor slechts €5,- per persoon. Een leuke, spontane dame, genaamd Suzie Terror, gaf ons allen een korte uitleg over hoe je het best nepbloed kan maken, deelde bepaalde grime, siliconen en andere bloederige middeltjes uit waarna elke “cursist” het goedje mocht uitproberen op zijn of haar hand, of iets anders. Al snel zag het hele klaslokaal eruit als een ziekenboeg met verminkte handen. Na afloop konden mensen vragen stellen aan Suzy over het hoe en wat. Ook vroeg ze of er nog liefhebbers waren voor een fles nepbloed. Uiteraard heb ik deze fles maar meegenomen (in de diepvries bewaren). Je weet het maar nooit, met toekomstige filmpjes. Suzy heeft zich overigens ook ingezet op FX en make-up gebied, o.a. in films als ‘Horizonica’ en een kort maar grof filmpje genaamd ‘Schat, Ik Ga Fietsen’.

Mijn indruk en die van Henk over het Duistere Openbaringen festival 2009 zijn zeer positief.”

Na het perspectief van een filmmaker en een liefhebber is het natuurlijk ook interessant om een “inside look” te krijgen. Emiel Labree deelt daarom hieronder zijn ervaring van het door hem georganiseerde festival.

“Aanvankelijk zou de vierde editie in november 2008 plaatsvinden, maar door een gebrek aan materiaal is het verschoven. In de drie maanden verlenging voor de inzendingen zijn nog een paar interessante producties binnengekomen. En door het aanpassen van de voorwaarden kwamen er meer producties in aanmerking voor vertoning. De planning mag wel minder strak: de volgende keer zal er dan ook wat meer ruimte tussen de blokken zitten, een ook wat meer tijd om te eten. Voor het eerst kon er namelijk ook op de locatie zelf gegeten worden, aangezien er dicht bij de Broet geen eetgelegenheden zijn.

Een andere uitdaging is om bezoekers ook naar meerdere dagen te krijgen. Nu was de topdrukte op zaterdag maar was het op de andere dagen rustig en dat is jammer. Alle korte filmblokken waren nagenoeg uitverkocht en bij de laatste zat men zelfs in het gangpad en op de grond. Iedereen was goed te spreken over de locatie, de filmzaal en het café. De sfeer was tevens uitstekend. Er werden veel nieuwe contacten gelegd en gesproken met bekenden die men al tijden niet had gezien. Als ik de bezoekers bij elkaar optel van alle blokken, dan komen we rond de 230 bezoekers uit over het gehele festival. Sommige bezoekers hadden het grootschaliger verwacht en waren lichtelijk verrast dat het kleinschalig was. Niettemin hebben ze zich prima vermaakt en vonden ze het leuk.

De personen die Duistere Openbaringen ook op de vorige locatie hadden bezocht (Filmhuis Helmond) waren het er unaniem over eens dat de Broet een veel geschiktere en sfeervollere locatie is. Ze hoopten dan ook dat het de vaste locatie zal worden. De zaal is misschien iets kleiner, maar wel veel knusser. Het is een beetje te vergelijken met een huiskamersfeertje. In het café werden nieuwe contacten gelegd en er werd ook gepassioneerd gesproken over de films die men zag op het festival. Het gratis ontbijt werd door de vroege bezoekers ook zeer gewaardeerd.

Wat betreft de competitie, de winnaars waren verrast en onder de indruk van de award. “Mooier dan een Gouden Kalf”, was meerdere malen te horen van bezoekers, gasten en filmmakers. Niet iedereen was aanwezig om de award persoonlijk te kunnen krijgen, maar per e-mail hebben ze hun enthousiasme laten weten. De prachtige award is ontworpen en vervaardigd door H.C. Smulders, ligt zwaar in de hand en straalt klasse uit.

In 2010 zal het festival zeker terugkomen. Binnenkort gaan we het evalueren, knelpunten proberen op te lossen en nieuwe data prikken.”

Al met al is Duistere Openbaringen 2009 dus een geslaagd festival, waarbij een aantal knelpunten uit eerdere jaren is aangepakt maar waar ook ruimte is voor verbetering. Hieronder volgt nog een overzicht van de winnaars in de verschillende categorieën, met daarnaast de publieksfavoriet en de eervolle juryvermelding.

  • Beste Film – Martijn Smits (“Brother’s Keeper”)
  • Beste Scenario – Bart van Dekken (“Vleesdag”)

En natuurlijk willen we weten waarom ‘Vleesdag’ van ons aller Bart “Maniacs Revolt” van Dekken als beste scenario is gekozen. Het mag dan misschien geen ongekend lovende reactie zijn, maar het is desondanks een groot ocmpliment: “Ondanks onvolkomenheden in de uitvoering is de jury van mening dat het scenario voor Vleesdag dermate slim in elkaar zit dat hij Bert van Dekken daarvoor graag beloont met deze award.”

  • Beste Cinematografie – Luuk Zonnenberg (“Taxandria”)
  • Beste Montage – Roy Jacobs & Marc van den Boom (“Morgana”)
  • Beste Acteur – Victor Löw (“Popo”)
  • Beste Actrice(s) – Sophie Jonker & Tamar Tieleman (“Lenteveld”)
  • Beste Make-up FX – Suzie Terror (“Zombeer”, “Horizonica”, “Import” en “Schat, Ik Ga Fietsen”)

En erkenning voor FX en Make-up mentor Suzie Terror: “Met de toekenning van deze award spreekt de jury zijn grote waardering uit voor de bijdragen van Suzy Terror aan de low budget Nederhorror. Zonder haar enthousiasme zou het genre een stuk bloedlozer zijn.”

  • Beste VFX – Shosho (leader van “Brother’s Keeper” en “Harry Doright’s Prelude To Hell”)
  • Beste Muziek – Bernard Martens (“Mijn Mooiste Creatuur”)
  • Beste Geluid – Renko Koppe (“Inversus”)
  • Beste Promotie – “Horizonica”
  • Publieksfavoriet – “Harry Doright’s Prelude To Hell”

Het verhaal van een man die zijn 60ste verjaardag viert met zijn vrouw, zoon en dochter. Het is het gelukkigste moment uit zijn leven, dat bruut verstoord wordt door een demon die de zielen van hem en zijn gezin opeist. Om erachter te komen waarom hij naar de Hel moet (aangezien hij zich dit niet meer kan herinneren), gaat hij een spel aan met de demon waarbij hij diep in zijn geheugen moet graven. Elke waarheid redt de ziel van één van zijn gezinsleden, maar elke leugen verdoemt één van hen.

Eervolle juryvermelding – “Horizonica”

Waarom nu eigenlijk een eervolle juryvermelding? Nou, om de volgende reden: “…omdat de jury bij de toe te kennen prijzen het onderscheid miste dat onder meer bij de Oscars en de Gouden Kalveren gemaakt wordt tussen productie en regie. Deze eer is toegekomen aan ‘Horizonica’: een epische en ambitieuze onderneming, die op bewonderenswaardige wijze tot een goed einde is gebracht.”