Codenames

Codenames Boek omslag Codenames
Vlaada Chvátil
Party-Games
White Goblin Games (NL), Czech Games Edition (Engels)
2015
Stéphane Gantiez, Tomáš Kučerovský
2-8
15 Minuten

Bij de term party-spellen komt er bij velen vaak titels als Triviant, Hints en Pictionary naar boven. Alle drie zijn voorbeelden van bewezen klassiekers. Niets mis mee, maar de nieuwere spellen zijn verder ontwikkeld met het spelprincipe dan alleen kijken wie de meeste kennis heeft of het beste iets kan uitbeelden of tekenen. Activiteiten waarvan ik zeker ook moet toegegeven niet zo goed in zal zijn. Daarom zou ik zelf dan ook kiezen voor Codenames als party-spel.

Bij Codenames verdeel je de spelers in twee groepen, een blauw en een rood team, die elk een geheime dienst voorstellen. Van elk team is er één als hoofd van deze geheime dienst gekozen. Deze heeft de taak om aanwijzingen te geven aan het eigen team van geheime agenten, over de locatie van de spionnen van hun eigen kleur. Deze twee spelers gaan naast elkaar zitten, tegenover hun teamleden. Zodat zij op een speciale kaart kunnen zien waar, in een tableau van vijf bij vijf kaarten, alle spionnen zijn, maar ook waar de huurmoordenaar zit. Het team dat als eerste contact heeft kunnen leggen met al hun eigen spionnen wint, maar wordt de huurmoordenaar gevonden, dan wint het concurrerende team direct.

Als hoofd weet jij uiteraard de identiteit van al je eigen manschappen, maar hoe vindt jouw team hun eigen spionnen? Het tableau van vijf bij vijf waar iedereen naar zit te kijken bestaat uit kaarten waar één woord op staat. Om als voorbeeld te geven kiezen we voor de woorden Wolkenkrabber en Prinses. Jij weet dat deze kaarten de locatie zijn van twee van je spionnen. Dit kan je namelijk zien op de speciale kaart waar alleen jij en je conculega zicht op hebben. Nu mag jij een aanwijzing geven aan je team van geheime agenten, in de vorm van een woord en een getal, in de hoop dat zij daarmee kunnen raden welke kaarten jij bedoeld. In dit voorbeeld zou je kunnen zeggen Aap, Twee.

Je hoopt dat je team hetzelfde denkt als jij, ofwel King Kong, over een vrouw in nood op een wolkenkrabber. Belangrijk bij het geven van een aanwijzing is dat je goed oplet dat er geen andere mogelijkheden kunnen zijn waar je team ook op uit zou kunnen komen. Als bijvoorbeeld in het tableau van kaarten ook de woorden Leeuw en Afrika liggen, zouden jouw geheim agenten ook daarvoor kunnen gaan, met mogelijk desastreuze gevolgen. Het getal in de aanwijzing geeft aan hoeveel woorden er geraden mogen worden.

Als je team een woord goed raadt, wordt het woord bedekt met een spion van jouw kleur. Maar als de keuze verkeerd is kan het om een onschuldige omstanders gaan, of erger, een spion van het andere team, waardoor zij er één minder hoeven te vinden. Bij een goed geraden woord mogen ze verder raden tot de hoeveelheid pogingen die jij in je aanwijzing hebt aangegeven. Maar zo niet, dan gaat de beurt naar het andere team. De aanwijzingen die je geeft mag bijna alles zijn, met een aantal uitzonderingen. Waaronder namen en woorden, of een gedeelte daarvan, die al in het tableau liggen.

Bij Codenames zitten zoveel aanwijzingskaarten, een honderd stuks, die ook nog eens dubbelzijdige zijn, dat je nooit een zelfde potje zal krijgen. Ook kan je afwisselen met wie het hoofd van de geheime dienst zal zijn. Beide manieren van spelen zijn totaal anders. Als hoofd heb je de moeilijkheid en stress van het verzinnen van de juiste aanwijzingen, en als team is het altijd spannend of het gelukt is om de juiste woorden te vinden. Soms kan het wat het makelijker zijn als anders, wanneer meerdere woorden heel goed aansluiten. Maar Codenames is altijd een leuk spel om te zien welke van de teams kan het beste samenwerken en de puzzel van de locatie van de spionnen kan oplossen.

Natuurlijk is het niet altijd even makelijk om met woorden de puzzel te doen, vooral als iemand een andere taal gewend is. In dat geval zou je voor Codenames: Pictures kunnen gaan, waarin woorden vervangen zijn door plaatjes. En voor grote groepen waarbij de kaarten al gauw te klein kunnen zijn, zijn er de XXL versies van Codenames en Codenames: Pictures met groter kaarten die beter zichtbaar zullen zijn voor iedere speler. Ook is er een speciale twee-speler versie genaamd Codenames: Duet, waar het je doel is om in een beperkt aantal beurten elkaar aanwijzingen te geven om zo gezamenlijk de spionnen te vinden die op beide zijdes van een speciale kaart staan. Zo is er voor bijna iedereen wel een versie te vinden, voor een leuk en gezellig avondje spelen.