CinemAsia Film Festival presenteert: OISHII Asia

CinemAsia Film Festival presenteert dit jaar voor de eerste keer de sectie OISHII Asia. Een gloednieuw element aan het grootste festival van Nederland dat in het teken van Azië en de Aziatische film en cultuur staat. OISHII beteket “Lekker” in het Japans en het is ook niet voor niets dat Japan de pionier is op het gebied van de culinaire film. De meest bekende culinaire film Tampopo, intussen een ware cultfilm, komt dan ook uit Japan. De keuze voor de naam van deze nieuwe sectie was dan ook snel gemaakt. Nu is de combinatie van heerlijk Aziatische cuisine en sprankelende culinaire films niet onbekend op het CinemAsia Film Festival, maar dit jaar heeft Artistiek Directeur Maggie Lee een eigen sectie hier aan gewijd. Zoals gewend zal dit gepaard gaan met de lekkerste Aziatische hapjes en foodstands in de Amsterdamse theaters Kriterion en Rialto, waar het festival van 5 tot en met 10 maart plaats vindt.

Elke film uit de selectie staat voor een aparte Aziatische keuken. Van Japanse Kaiseki Ryori (haute-cuisine), Koreaanse Soul Food, avondgerechten uit Hong Kong tot street food uit Indonesië. Van landelijk aards tot sensueel erotisch; de nieuwe sectie biedt het publiek een breed pallet aan zintuiglijk genot

Aruna and her Palate (Indonesië)

Aruna and her Palate, van gevierd regisseur Edwin Posesif, maakt de droom van elke eeltliefhebber waar. De Indonesische eilandengroep biedt een enorme diversiteit aan cultuur en natuur, wat zich op glorieuze wijze in de lokale cuisine weerspiegelt. Gebaseerd op de bestseller van Laksmi Pamuntjak verleidt de film niet alleen als zalige roadmovie met prachtige landschappen en de aanstekelijke chemie tussen de twee hoofdrolspelers Dian Sastrowardoyo en Nicholas Saputra, maar ook door een politieke kern met pit. Het verhaal: epidemioloog Aruna is uitgezonden om een uitbraak van de vogelgriep in Indonesië te onderzoeken. Haar vriend en tevens kok Bono gaat mee op reis voor een culinaire zoektocht naar een nasi goreng recept. De sfeer wordt gespannen wanneer Aruna’s voormalige geliefde Farish arriveert om haar werk te evalueren.

Little Forest (Korea)

Little Forest, van Yim Soon-rye, is gebaseerd op de gelijknamige manga van Daisuke Igarashi en de bijbehorende vierdelige serie. Yim Soon-rye is één van de (n.v.d.r.: weinige) toonaangevende vrouwelijke regisseurs van de Koreaanse New wave-cinema. Hye-won (Kim Tae-ri, bekend uit The Handmaiden) faalt voor haar examen aan de Universiteit van Seoul en keert zonder perspectief terug naar het platteland waar zij geboren is. De film begeleidt haar gedurende vier seizoenen waarin zij haar eigen gewassen zaait en oogst, haar oude vrienden terugvindt en zich in het koken van gerechten stort, die haar aan haar moeder herinneren. De film is een heilzame reis met schitterende beelden van het Koreaanse platteland en smaakvol gearrangeerd comfort food. Als ‚één van de 11 beste films van het jaar‘ volgens de Korean Association of Film Critics biedt dit esthetische drama over het plattelandsleven, koken en zelfontplooiing ook overheerlijke recepten waar je van gaat watertanden.

A Tale of Samurai Cooking: A True Love Story (Japan)

A Tale of Samurai Cooking: A True Love Story, van Yuzo Asahara, neemt je mee op reis naar het Kaga domein in het Japanse Edo tijdperk. Maar niet alle samoerai hanteren zwaarden in deze film, de Funaki familie heeft haar zwaarden voor keukenmessen ingeruild. Als nieuwe telg in deze voorname orde van chefs hanteert Yasunobu Funaki (Kengo Kora, Shoplifters, Shin Gojira) met tegenzin het keukenmes. Deze trotse samoerai heeft echter totaal geen ambities als kok, totdat hij met een koppige vrouw trouwt (Aya Ueto, Azumi, Hanzawa Naoki) die hem fijne kneepjes leert en gaandeweg de passie voor het vak in hem aanwakkert. De film is een smaakvol huwelijk tussen historisch kostuum drama en smaakvolle culinaire cinema, met een pittige, subversieve reflectie over traditionele rolmodellen. De film werd geselecteerd voor filmfestivals in Berlijn en San Sebastian.

The Lady Improper (Hong Kong)

Jessey Tsang’s The Lady Improper sluit dit jaar het festival met haar Europese première. Hong Kong mag dan wel een moderne, kosmopolitische stad zijn, maar de ouderwetse normen van Confucius zijn hardleers. Jessy Tsang duikt met deze onafhankelijke film in de seksfobie en vrouwelijke onderdrukking, onderwerpen die vaak vermeden worden in Aziatische samenlevingen. In tegenstelling tot expliciet en politiek geladen verkenningen van vrouwelijke seksualiteit in het westen, gebruikt Tsang een subtiele benadering om de weg van een vrouw van lichaamsschaamte naar zelfacceptatie in kaart te brengen. De film is ook een liefdesbrief aan de bescheiden, maar hemelse smaken van de Hong Kong cuisine. Siu-man (Charlene Choi) werkt als gynaecoloog. Haar huwelijk is ingestort na een uitgebleven seksleven. Wanneer haar vader (gespeeld door de legendarische actie ster Lau Wing) in het ziekenhuis belandt, moet ze noodgedwongen zijn restaurant overnemen. Maar hoe kan zij, die nooit in een keuken heeft gestaan haar vaders specialiteiten nabootsen? Ze krijgt hulp van Chia-hao (Wu Kang-jen), een aantrekkelijke, in Parijs opgeleide cordon bleu-chef die zowel haar eetlust als verlangen aanwakkert.
Jessey Tsang zelf is één van de internationale gasten dit jaar op het festival.

Kijk op de pagina van OISHII Asia voor meer informatie.