BUTFF 2011

BUTFF2011Van 7 tot en met 11 september was het BUT Filmfestival weer aan de gang met dit jaar als thema: “Beyond Reality, Special Effects”. Zoals alle voorafgaande jaren was een deel van Breda weer in het teken van BUT, met kunst, muziek, dichters, performers en natuurlijk filmmakers met hun films. Dit jaar was Nick Zedd hoofdgast, bekend van films als: “Police State”, The Bogus Man” en de serie “Electra Elf”! Ook aanwezig was zijn Duitse underground collega Wilhelm Hein met de film “You Killed The Underground”, waar ook Nick Zedd aan mee heeft gewerkt.

Fred Vogel, één van de meesters van de special effects, was ook aanwezig met “August Underground”, dat dit jaar zijn 10-jarig jubileum viert. En niet te vergeten: Clay Liford, winnaar van de BUT Feature Length Award 2010, met zijn film “Wuss”.

The Grand Opening
BUTFF werd zoals voorgaande jaren geopend door Paul Hagenaars, de festival directeur, die de gasten, vrijwilligers, sponsors en fondsen in alle rust probeerde te bedanken. Iets wat helaas niet gelukt is door de openings-performers de WOORDVAKKERS, die Paul vast probeerden te binden voor de actie “Bukken voor BUT(ton).

Na dit ‘ongeval’ was het woord aan Frank Schonewille over de verschillende films die tijdens deze editie van BUT te zien zijn. Na Frank gaf Nienke Korthof een korte uitleg over de korte films van dit jaar. Nienke werd afgelost door Marijke Hooghwinkel die oreerde over de dichters en de kunstenaars, met als hekkensluiter George Mensink over de muziek. Vervolgens was het woord aan Filip Tegstedt met een introductie van zijn film “Marianne”, de openingsfilm van BUTFF 2011, een Zweedse drama over een man die achtervolgd wordt door een “verongelukte” vrouw.

Nu het festival eenmaal was geopend was het tijd voor Rockabilly muziek van Rockin’ Robbish en Dead Elvis!

Het festival begint.

De donderdag: 
Voor mij begint het festival met “The Keening”, een Engelse film waarin David na de mysterieuze dood van een vrouw geteisterd wordt door een Banshee en een man met een wit masker. Deze film werd niet echt goed bezocht. De andere aanwezigen naast mij waren Filip Tegstedt en Orsolya Bajusz, een andere filmmaakster. De lage opkomst komt waarschijnlijk door “Too Much Pussy”, die in de andere zaal werd vertoond. Hierbij was Julia Ostertag, ook aanwezig.

“Dark Souls” was de volgende film in deze zaal. Deze film trok zeker meer publiek. “Dark Souls” is een horror detective waarin een man probeert te achterhalen wat er met zijn dochter is gebeurd, die vermoord is, maar later thuis achter de pc gaat zitten. Tegelijkertijd werd het eerste blok van Nick Zedd vertoond met onder andere ‘Police State” en in nog een andere zaal draaide “Vigasio Sexploitation 1&2” van Sebastiano Montresor, één van de kanshebbers van de BUT Award.

Als laatste film heb ik “Reise Nach Agatis” van Marian Dora gezien, een film waarin gelijk duidelijk wordt waar de film naar toe gaat, maar dan alsnog wel gruwelijker dan je verwacht. In de film gaat een liftend meisje genaamd Lisa mee op vakantie met het ruziënde echtpaar Isabelle en Rafael.

Naast “Vigasio Sexploitation 1&2” zijn ook de films “Noise And Resistane” en “Reise Nach Agatis” kanshebbers voor de BUT Award.

De muziek van de avond werd verzorgd door een noise artist, gevolgd door Messias, wie van allerlei elektronische geluiden naar een gabber-hardcore sound gaan.

Black Friday: 
De vrijdag van BUTFF 2011 heette niet voor niets Black Friday. Deze avond werd afgesloten met drie Black Metal bands en een Black Metal documentaire genaamd: ‘Until The Light Takes Us’ die inzoomt op de Noorse BM scene.

De vrijdag begint echter met de studentenfilms. Allemaal korte films door de studenten van de St. Joost Academie, waarbij één student met de BUT studenten award naar huis gaat. “Das Bohr” een korte film waarin een groep mensen in een kamer zit, die allen overlijden omdat één persoon een schilderij op wil hangen is deze winnaar. Hilarisch en typisch BUT!

Na de uitreiking van de BUT studenten award namen Nick Zedd, Wilhelm Hein, Julia Ostertag en Fred Vogel op het podium plaats voor een debat over de underground onder leiding van niemand minder dan “Mister Horror” Jan Doense. De stelling tijdens dit podiumdebat is: “Underground is dead!”. Het was duidelijk dat de gehele groep het niet eens was met deze stelling en duidelijk probeerde te maken waarom dit zo is. Het geheel had feller gekund tijdens dit debat, maar we hebben een interessante blik gekregen in de verschillende werelden van deze totaal verschillende mensen.

De filmavond sloot ik af met een grote groep Metal liefhebbers en de Duitse splatter “Necronos”. Deze absurde over the top film veroorzaakte zoals het ook hoort bij dit soort films veel hard gelach. De sfeer zat er deze avond ontzettend goed in! De vrijdag stond overigens niet alleen in het teken van BM, ook twee genomineerde voor de BUT feature lengthe award stonden op het programma: “Catharsis” van Fokion Bogris en “The Fallow Field” van Leigh Dovey.

Zaterdag, dag van zonneschijn en een stormende regenbui: 
Deze dag begon met heerlijk weer wat de bezoekers en de temperaturen in de zalen helaas niet altijd even ten goede kwam. Ondanks deze warmte liep het goed door bij deze derde festivaldag van BUTFF.

Op het programma van vandaag stonden de volgende films:
“The Tunnel” van Carlo Ledesma geweest, een mockumantary in de stijl van “The Blair Witch Project” Deze Australische film is geheel gecreëerd door middel van Crowd Funding. Ondanks het hierdoor limited budget is het een ijzersterke film geworden met warempel een aantal goede schrikmomenten.

Een programma van Zedd was ook weer te volgen op deze zonnige dag. Vandaag was dat “Electra Elf” van Zedd en daarnaast ook nog eens “You Killed the Underground” met Zedd van Wilhelm Hein.

Naast vele films vandaag ook het moment voor de BUT awards. De jury bestond dit jaar uit Clay Liford, de winnaar van vorig jaar, Patrick van Hauwaert, festival directeur van het Razor Reel Fantastic Film Festival in Brugge en Christoffel Manders, docent van het St Joost. Voordat Paul Hagenaars en de jury tot de bekendmaking over konden gaan sprong Frank Schonewille het podium op met een cadeau voor Fred Vogel. Het blijkt een heel erg oversized t-shirt te zijn. Deze grap was echter de inleiding om over te gaan met de uitreiking van een nieuwe award, de Groundbreaker Award. Fred Vogel krijgt deze award voor de invloed die hij op het underground genre heeft gehad en voor zijn nog steeds voelbare invloed. De Feature Length award ging naar Vigasio Sexploitation 1&2 van Sebastiano Montresor. Een film in twee delen die in stijl totaal verschillen van elkaar. Sebastiano vertoond hiermee volgens de jury een ware underground spirit. De prijs voor de Short Movie award ging naar Born Again van Henrik Bjerregaard Clausen. Een Deense film over een diep toegewijd Christelijk gezin. Dit gezin is er van overtuigd dat er nog een vloedgolf van God aan zit te komen en zichzelf hierop voor bereid.

Als één van de special events van deze BUTFF editie was er een vertoning van August Underground met live commentaar van Fred Vogel en Frank Schonewille. Op wat technische opstartproblemen na kwamen deze twee mannen er ontzettend goed in en kregen de bezoekers een ontzettend heftige film te zien met tekst en uitleg. Na deze vertoning gingen de gesprekken verder en kregen wij nog meer informatie. Reacties over deze wijze van vertoning waren ontzettend goed. Mensen die normaal weg zouden lopen bij dit soort films hebben het nu uit kunnen zitten dankzij de tekst en uitleg van de heren on stage.

De muzikale afsluiter van deze avond was niemand minder dan Martin Degville, de ex frontman van Sigue, Sigue Sputnik. Martin die dik in de vijftig is en volledig gekleed gaat in stretch en glitterkleding laat zien dat disco electro zeker niet dood is. Gasten, organisatie, Jakhals Erik en natuurlijk de bezoekers gingen deze avond compleet uit hun dak.

Zondag, aka zombie en masterclass dag: 
De zombies zien we bij de eerste films al terug in de vorm van de die hard bezoekers, maar ook in de vorm van Tukker Zombies van onze eigen Frank Schonewille. Frank die tegenwoordig ook de hoofdprogrammeur is van het BUTFF heeft hiermee zijn eerste film gemaakt die erg goed ontvangen werd. Thijs van Gasteren, die vorig jaar Earman and the Revenge of the Zombie-chick-squad heeft gemaakt kwam ook terug met Road Kill in het NL shorts block.

Zondag belooft een leerzame en interactieve dag te worden. Fred Vogel, Shelby Vogel en Jerami Cruise AKA Toetag laten vandaag stap voor stap zien hoe één van hun beruchtste scenes uit de August Underground reeks gecreëerd is. Stap voor stap worden de special effects uitgelegd, de wijze van filmen, de cuts die je in eerste instantie niet ziet en wat er voor nodig is om dit alles te doen. Ze hebben in twee uur laten zien hoe de hersenen van iemand in te slaan met een hamer en hoe iemand te ‘gutten’ en diens darmen eruit te rukken. Het is verbazingwekkend om te zien hoe makkelijk en goedkoop dit in principe te doen is.

Het hoogtepunt van deze dag was echter wel “Maquinas Ingernales” van Simon the Pernolitz. Deze film is namelijk nooit afgemaakt, tot nu toe. Simon heeft vrijwilligers verzameld onder de gasten en organisatie om zijn film live on stage af te maken. Onder deze vrijwilligers zaten de complete Toetag crew, Barak Epstein, Colin Arnold, Michael Dacre en Frank Schonewille. Samen met Tamara, een BUT vrijwilliger hebben ze de film onder luid gejuich en gelach afgemaakt. Paul Hagenaars was vooraf nog twijfelend aan het succes, maar gedurende de voorstelling had hij zichtbaar moeite om niet van zijn stoel af te rollen door het lachen.

De zondag wordt traditioneel afgesloten met een vertoning van de winnende films en een verpletterend eindoptreden. De muzikale afsluiter bestond uit Costes, die het publiek zichtbaar wist te shockeren en de Monsterband!! De Monsterband bestaat uit festival directeur Paul Hagenaars op de zang en BUTman Adriaan Muller op de drums.

Het BUT Film Festival 2011 was weer een geslaagde week. In dit verslag haal ik nog maar het puntje van de ijsberg aan. We hebben veel meer gehad dit jaar dan alleen bovengenoemde films en evenementen. Denk bijvoorbeeld aan het dichtprogramma wat dit jaar een stuk interactiever was, een heuse BUT modeshow en een klachtencommissie in de vorm van een On-BUTsman… BUTFF tracht elk jaar groter en fantastischer te worden, het mooie is dat ze het ook voor elkaar krijgen! Het filmprogramma lijkt elk jaar sterker te worden, de gasten blijven geweldig en stralen de BUT sfeer uit en ook de organisatie lijkt elk jaar weer te groeien. Frank Schonewille heeft het in een eerder BUTFF verslag al eens gezegd, BUT is als thuiskomen, maar dat voelt voor mij ook werkelijk zo. Het is nog maar mijn tweede jaar hier, maar ik voel me hier 200% thuis!

Ik wil echter nog wel even gebruik maken van de klachtencommissie: On-BUTsman, ik heb een klacht: Waarom is BUT nu alweer afgelopen???