Broodje Gras en Linke Soep – Script 1.0

bgelsDankzij Jelle Berlijn heb ik enkele films in mijn collectie gekregen die ik anders nooit heb kunnen zien. Jelle Berlijn is namelijk een regisseur die al geruime tijd werkzaam is in de amateur en semi professionele filmwereld. Broodje Gras en Linke Soep is zijn debuut als regisseur. Het verhaal van Broodje Gras en Linke Soep vertelt over een meisje die middels chantage allerlei zaakjes voor een paar jongens op moet knappen. Enkele van haar klasgenootjes komen hier achter en proberen haar te helpen met de problemen die ze heeft. Dat terwijl de kinderen ook nog eens bezig zijn met hun eindejaarsmusical. Wat de introductie misschien al vertelt is dat Broodje Gras en Linke Soep een kinderfilm is. Om precies te zijn een kinderfilm naar een boek van Carry Slee. Dit is niet het soort film wat je op TOTF zou verwachten. Waarom deze film echter op TOTF beschreven wordt is omdat ik dankzij Jelle wat inzicht heb gekregen in het tot stand komen van deze film en van een semi amateur film in het algemeen. De totstandkoming van deze film is anders dan het bij een (big) budget film zou gaan. Echter geeft het wel een goed inzicht in hoe een film gemaakt wordt en tot stand komt. Tevens kun je ook het 1.0 script en het 4.3 script van deze film lezen. Dezen geven inzicht in hoeveel dingen er kunnen en moesten veranderen om deze film te maken.

In 2004 is Jelle Berlijn is al een tijdje werkzaam in de amateur en semi professionele filmwereld. Op een gegeven moment in 2004 ziet Jelle op het internet een bericht waarbij een scriptschrijver gezocht werd. Hierop heeft hij gereageerd en binnen het uur had hij Daniel Groener aan de lijn die dit bericht geplaatst had. Daniel geeft les op een basisschool in Zwolle aan groep 8. In plaats van een eindejaarsmusical hadden hij en zijn 16 leerlingen besloten om een film te maken. Daniel had alleen een script nodig waar Jelle in kon voorzien. Het script moest naar Broodje Gras en Linke Soep van Carry Slee. Hier had Jelle niet zo veel zin in gezien het feit dat dit rechten problemen op kon leveren. Er is dus besloten om aan de uitgeverij toestemming te vragen om het boek van Carry Slee te verfilmen. Enkele dagen later was Jelle met het boek als uitgangspunt al bezig om een script te schrijven en kwam dan ook het antwoord van de uitgeverij. Zoals je al kunt verwachten is er toestemming gegeven om de film te maken maar er moesten dan wel twee kopieën van de film opgestuurd worden, één voor de uitgeverij en één voor Carry Slee zelf.

Nu was er de kwestie om een script te schrijven. De eerste versie van het script komt rechtstreeks van het boek en is de versie 1.0. Als er iets kleins veranderd, zoals een naam of iets dergelijks dan wordt het een versie 1.1. Mocht er iets ingrijpends veranderen dan wordt het een versie 2.0. Het duurde niet lang of Jelle had een versie 1.0 klaar die richting Daniel ging. Jelle en Daniel hebben aardig wat zaken aan moeten passen om alle leerlingen een rol in de film te geven. Niet lang nadat het script dan af was (uiteindelijk een versie 4.3 met dus 33 veranderingen in vergelijking met de versie 1.0) kwam Daniel met vragen over hoe te regisseren en hoe te filmen en meer van dit soort vragen. Na uitleg van Jelle blijkt dat Daniel misschien toch te veel hooi op zijn vork heeft genomen en wordt Jelle gevraagd om de regie op zich wil nemen. Jelle neemt de regie op zich maar geeft daarbij wel aan dat deze film dan meteen zijn regiedebuut is. Na enige onderhandelingen besluiten ze om bij dit eindejaarsproject toch maar een kleine filmcrew te betrekken.

Na 2 maanden kon de crew eindelijk beginnen met filmen, maar deze moest dan wel binnen 13 dagen afgerond zijn. Dit omdat er het geld en de tijd niet was om het langer te laten duren. Deze 13 dagen waren erg vermoeiend en erg zwaar. De kinderen hadden geen ervaring, ze kwamen uit achterstandswijken, waren lang niet allen even goed te verstaan en niet alles ging volgens planning. Ondanks alles is de film afgekomen en was de première voor alle betrokkenen een succes.

Broodje Gras en Linke Soep

  • is het debuut voor Jelle Berlijn als zijnde regisseur
  • heeft voor enkele van de betrokkenen gezorgd dat ze nooit meer op een filmset willen staan en natuurlijk het tegenovergestelde
  • is de eerste Carry Slee verfilming ooit (en niet Afblijven zoals deze gepromoot wordt)
  • en heeft de obscure eer om in Marokko, Turkije en India door opa’s en oma’s van de jonge acteurs met enige regelmaat bekeken te worden