The Limehouse Golem

Jack the Ripper is één van de meest tot de verbeelding sprekende seriemoordenaars aller tijden. In de tweede helft van 1888 heeft hij Londen onveilig gemaakt. Zijn slachtoffers bestonden uit prostituees die hij verminkte en vermoorde. Tot op de dag van vandaag is zijn identiteit onbekend. The Limehouse Golem, naar het boek Dan Leno and the Limehouse Golem, maakt dankbaar gebruik van de setting van het Londen uit deze tijd. Hier is het echter niet Jack the Ripper waar we mee te maken hebben, maar een moordenaar van een geheel ander kaliber.

Kildaire (Bill Nighy) krijgt zijn eerste moordonderzoek. Hij wordt gezet op een reeks onnavolgbare moorden die gepleegd zijn door ‘The Golem’, tenminste dat is de naam die de moordenaar zichzelf heeft aangemeten die overgenomen is door de media. In zijn onderzoek stuit Kildaire op een boek waar de moordenaar zijn dagboek in heeft bijgehouden. Het handschrift kan de oplossing zijn tot de ware moordenaar. Op de laatste datum van een toevoeging aan dit dagboek waren er maar vier mannen in de bibliotheek; John Cree (Sam Reid), Dan Leno (Douglas Booth uit ‘The Riot Club’), Karl Marx (Henry Goodman) en George Gissing (Morgan Watkins). Eén van deze vier mannen moet de moordenaar zijn. John Cree is echter al overleden en zijn vrouw Elizabeth Cree (Olivia Cooke) staat terecht voor de moord. Aan de hand van flashbacks krijgen we niet alleen het verhaal van The Golem te zien, maar ook van Elizabeth die overduidelijk meer weet van deze moorden.

The Limehouse Golem leent behoorlijk van Jack the Ripper en geeft hier een interessante eigen draai aan. De vertelling waar we prachtig in meegenomen worden laat de kijker het Victoriaanse Londen zien. Het is een Londen waar veiligheid een illusie is en vunzigheid tot de orde van de dag behoort. De industriële revolutie is hier nog voelbaar, wat ook meteen de toevoeging van een Karl Marx mooi kan verklaren.

Ondanks zijn mooie beelden en onderhoudende vertelling weet The Limehouse Golem niet helemaal te overtuigen. Het verhaal is compleet, maar er zit veel meer in het spreekwoordelijke ‘vat’ en dat is voelbaar. Je krijgt niet alles te zien en te horen en dat is jammer. Het lijkt erop dat er concessies aan het verhaal gedaan zijn en dat is vooral merkbaar in het golem aspect. We krijgen wel te horen waarom de moordenaar de naam Golem heeft uitgekozen, maar dit deel is te onduidelijk. Ook de Joodse mythologie komt niet voldoende naar voren, terwijl hier wel naar gerefereerd wordt

Met The Limehouse Golem levert Juan Carlos Medina zijn tweede lange film af. Bij lange na niet perfect, maar met veel potentie. De atmosfeer, setting en acteerwerk maken veel goed. Een zeer meeslepend mysterie dat de kijker lang genoeg op een twijfelspoor weet te zetten.