The Beast of Yucca Flats

Poster voor de film ""

The Beast of Yucca Flats

54 min - Horror, Science Fiction
Your rating:

Language:  English
Release Date:  1961
Director:  Coleman Francis
Runtime:  0 h 54 min
Writers:  Coleman Francis


Tagline: Commies made him an atomic mutant!

Jaarlijks worden in Amerika de Razzie Awards gehouden. Voor de films van 2016 zou ik persoonlijk Batman Vs Superman : Dawn Of Justice kiezen, omdat ik hem slecht vond en het de enige film was van de lijst die ik gezien had. Ik lees dan wel eens graag achteraf de reacties van andere mensen nadat de ‘winnaars’ gekozen zijn. En dan krijg je regelmatig zinnen te lezen als “oh, Gigli is de slechtste film die ik ooit in mijn leven gezien heb”. Man, je weet niet hoe gelukkig je bent! Want ook al zou ik BvS een vrij lage score geven, ik besef wel dat de prent nog mijlenver afstaat van echte cinematografische ‘bad trips’. Moest deze sof elk jaar sinds het ontstaan van de Razzies terug op de lijst geplaatst worden, hij zou zo goed als altijd winnen ook!

Het handelt hier over een Russische wetenschapper, Joseph Javorsky, die beslist heeft om over te lopen naar het Westen met geheime informatie. Dit gebeurt in de Verenigde Staten in de buurt van een woestijnachtig landschap. Echter, de Russen hebben hun eigen mannetjes gestuurd naar de ontmoeting om de wetenschapper uit te schakelen. Een confrontatie mondt uit in een autoachtervolging en uiteindelijk een vuurgevecht. Joseph lijkt te kunnen ontsnappen, maar er worden testen met atoombommen uitgevoerd en de arme man wordt een slachtoffer van de radioactieve ontploffingsradius. Dit doodt hem echter niet, maar transformeert hem tot een uitzinnig beest dat enkel nog leeft om te doden! Verschillende mensen worden door hem aangevallen en een duo agenten opent de jacht om hem te doden.

Als je van voiceover houdt in films, dan wordt je hier op je wenken bediend! De hele film door (die weliswaar nog geen 55 minuten duurt!) krijg je een stem die je begeleidt. Je krijgt ook muziek te horen, en geluidseffecten… maar geen gesproken tekst! Dan zie je een aantal monden bewegen, doch er komt geen letter uit. Tot ongeveer 13 minuten en dan wordt er weldegelijk gesproken. Echter, er klopt er iets niet. Na een tijdje valt het op. Geen enkele keer wordt er gesproken terwijl de spreker in zicht is. Ofwel zie je zijn luisterende conversatiepartner, ofwel krijg je een shot van beide op zo’n afstand dat je onmogelijk de monden kan zien bewegen. Soms krijg je een shot van de voeten of de achterkant van het hoofd of verborgen achter een auto ofzo. Enkel als het beest brult, is dit tegelijkertijd met zijn bewegende mond te zien. Heel merkwaardig, doch waarschijnlijk een teken dat men niet wist hoe achteraf een dubbing netjes op zijn plaats te krijgen.

Die voiceover is trouwens ook een rommeltje. Ook al laat hij voldoende stilte, hij herhaalt nog weleens dingen, bvb. hoe de wetenschapper tot een beest omgetoverd is. Heel monotoon ook, gelijk een nieuwslezer die zijn papiertje met nieuwsfeiten netjes afratelt. Toegegeven, de stem is niet afkomstig van 1 van de personages, maar toch. Hij durft ook wel eens commentaar geven tijdens een scène die helemaal geen beslag heeft over wat er op het scherm gebeurt. En daarbovenop kan hij aardig overdrijven. Als hij op een bepaald moment zegt “the beast, finding its victim gone, unleashes its fury”, dan zien we Tor welgeteld 1 rotsblokje oprapen en wegsmijten en een paar keer brullen. De grote loebas heeft trouwens geen enkel lijntje dialoog in de film (hoorbaar, in ieder geval) en mag enkel grommen en brullen.

Met het ontbreken van stemmen (en het veelvuldig gebruiken van zo’n ver camerastandpunt dat je de gezichten niet kan waarnemen) is het moeilijk om de kwaliteit van acteerprestaties af te meten, maar ik denk dat men al tevreden was dat niemand in lachen uitbarstte en overal een uitgestreken gezicht kon behouden. Op een bepaald moment kreeg ik zelfs dezelfde close-up van het gezicht van 1 van het duo agenten 2 maal te zien, waarbij het eerder lijkt alsof ze hem onverwacht voor de lens kregen dan dat hij aan het acteren was. De moeder, wiens kinderen verloren lopen, kijkt enkel beduusd (en alsof ze het niet zo plezant vindt, dat acteren). Voor de liefhebbers, de film heeft een aantal connecties met de beruchte Ed Wood. Buiten Tor Johnson is Conrad Brooks even te zien en mede-producent en –monteur Anthony Cardoza heeft ook met Wood samengewerkt. Dit geeft echter ook al een goede indicatie over de algemene kwaliteit.

Maar Ed Wood’s Bride Of The Monster had een heerlijke prestatie van Bela Lugosi, Plan 9 From Outer Space heeft verbeeldingskracht. Die films kan ik met plezier kijken, ook al zijn ze eerder kwaliteitsarm, want ze worden nergens saai. Dat is hier wel anders. Ondanks de korte speelduur gebeurt er vrij weinig en zien we vooral mensen die zich door de woestijn heen spartelen. Het beest komt zelfs vrij beperkt in beeld en mag hier en daar eens iemand wurgen. Hij wordt ook nog eens goedkoop aan het kijkpubliek voorgesteld, want zijn kledij is wat gescheurd en op zijn gezicht heeft hij een beetje make-up dat toont dat de nucleaire wind hem verbrand heeft. Eerlijk is eerlijk, op een bepaald moment verbergen de kinderen zich in een grot en Tor komt aangelopen. We krijgen dan een, ja, mooi shot van Tor die in de grotopening staat terwijl de kinderen zich in het duister verbergen!

Ook qua verhaalstructuur schort er wat. De film opent dus met de moord op een jonge vrouw in een hotelkamer (en een knipper-met-je-ogen-en-je-mist-het-moment van een naakte borst, voor die tijd heel wat). Enkel de armen van de wurger komen in beeld. Dit zijn redelijke vleesklompen en aangezien onze Tor dezelfde fysiek heeft, ga je automatisch denken dat het beest reeds iemand te pakken heeft, of dat hij altijd al een moordenaar geweest is. Echter, de man verandert in het beest als hij in de woestijn is en daar blijft hij voor de rest van de film ronddolen. De vertelstem herinnert er ons ook geregeld aan dat de wetenschapper voor zijn transformatie een man was die nog geen vlieg kwaad zou doen. Het lijkt me dus eerder een fout te zijn!

Als je gepassioneerd bent door de film en hem met man en macht wenst te verdedigen, zou je nog de auteurstheorie kunnen opperen. Het is regisseur Coleman Francis zelf die de voiceover in de film verzorgt en op zijn zachtst gezegd heeft hij geen hoge pet op van de mens in het algemeen en de technische vooruitgang in het bijzonder. De openingsmoord wordt om 1 of andere reden ook begeleid met het geluid van een tikkende klok die afloopt naar… ik zou het je niet kunnen zeggen! Mogelijk om aan te tonen dat, ook al gaat het verhaal over de slechte invloed van nucleaire bommen en hoe ze mensen tot beesten kunnen omvormen, we zijn als soort inherent slecht en zonder deze invloeden ook in staat om te moorden. Of dit is allemaal té vergezocht om een slordige film goed te praten, de beslissing is aan de kijker!

Daarna volgt de confrontatie tussen enerzijds de Amerikanen en de professor, anderzijds de geheimagenten uit Rusland. De pistolen die gebruikt worden, zien er verschrikkelijk nep uit en als ze afgevuurd worden, krijg je dus wel de geweerschoten te horen maar geen rook of vlammetje. De Amerikaan die Tor begeleidt wordt zelfs neergeschoten, maar de acteur lijkt het niet te beseffen (of krijgt niet de juiste instructies mee) en reageert pas enkele seconden later, waarna hij neervalt. En je zou denken dat, als je leven in gevaar is, je het op een lopen zet als je de mogelijkheid hebt, maar nee, onze wetenschapper wandelt op zijn dooie gemak de woestijn in. Hij verbergt zich ook niet, wat hem tot een uiterst makkelijk doelwit maakt. Allemaal elementen die de hele sequentie uiterst knullig maken. Een latere achtervolging van een vliegtuig die een rennende man door de woestijn volgen, gebruikt (volgens mijn berekeningen, ik kan abuis zijn) ongeveer 3 maal dezelfde close-up van zijn angstige blik terwijl hij omhoog kijkt.

Na zo’n 48 minuten krijgen we dan de finale. De kinderen vluchten uit de grot, Tor zet de achtervolging in. Terwijl de kleine rakkers een degelijke voorsprong hebben (en Tor in deze film maximaal snelwandelt), is het een wonder dat hij ze uiteindelijk inhaalt. Ondertussen hebben ook onze helden hem gevonden en ze schieten het beest neer. Een enkel schot blijkt niet voldoende en nadat hij terug rechtgekrabbeld is en een paar worstelingen later, schiet 1 van de agenten zijn pistool leeg op hem. Nog steeds is hij niet dood, maar in plaats van het genadeschot te geven, laten ze hem gewoon achter! Een wild konijn komt aangehuppeld en likt Tor in het gezicht. Die grijpt het diertje vast (ik dacht eerst, gaat hij dat nu ook wurgen?) maar doet het geen kwaad en eindelijk sterft hij. En dat concludeert de vertoning!

En dan te bedenken dat Coleman Francis nog 2 films op zijn palmares heeft staan, echter een stuk langer. Een verschrikkelijke prent die wat van de energie en charme van de films van Ed Wood had kunnen gebruiken!